چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه بازآموزی اسنادی بر اسنادهای شخصی و اضطراب ریاضی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه بود. طرح این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همۀ دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان میبد بود که از میان آنان 200 دانشآموز دختر به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. 40 دانشآموز دارای اضطراب ریاضی سطح بالا به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای اضطراب ریاضی(پلیک و پارکر، 1982) و سبکهای اسنادی(پیترسون و همکاران، ۱۹۸۲) بود. یافتهها نشان دادند که برنامه بازآموزی اسنادی موجب تغییر اسناد در موقعیت مثبت ( 0/001 >p) و منفی ( 0/040 >p)، در اضطراب یادگیری ریاضی(0/001 >p)، و اضطراب سنجش ریاضی(0/001 >p) در دانشآموزان شده است. اضطراب یادگیری ریاضی میتواند تا حدودی تحت تأثیر اسنادهای شخصی باشد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر برنامه بازآموزی اسنادی میتواند به منزلۀ راهبردی مؤثر برای ایجاد تغییرات مثبت در اسنادهای شخصی دانشآموزان دارای اضطراب ریاضی مؤثر واقع شود.
The Effect of Attribution Retraining on Personal Attributions and Math Anxiety among High School Girls
English Abstract: In order to demonstrate the educational benefits of a retraining program on attribution a group of 200 high school girls was randomly selected and their math anxiety measured in order to select the top 40. The selected students were divided into two groups, one of which was put through a retraining program on attribution. In addition to math anxiety, both groups’ attributional styles were identified both before and after the intervention. Both measures were assumed to be of adequate validity and reliability. The data analyses show that the retraining program is effective in changing students’ attributions in both positive and negative situations, as well as in relationship to math anxiety (learning and evaluation). Thus it is suggested such retraining programs be utilized in schools.
Keywords: student , Attribution retraining , personal attributions , math anxiety .