چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجیگری خودکارآمدی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از همۀ دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ دوم مدارس دولتی منطقۀ 16 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش شامل 262 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ (2002) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی (p< 0/01; β= 0/62) و سرزندگی تحصیلی (p< 0/05; β= 0/23) اثری مستقیم و معنادار دارند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای معنادار دارد(p< 0/01; Z= 4/40). بر اساس یافتههای پژوهش و با توجه به اینکه این متغیرها از اهمیتی قابلتوجه در محیط تحصیلی برخوردارند، پیشنهاد میشود که محیط تحصیلی و آموزشی شرایطی بهتر برای بالا بردن مهارتهای ارتباطی، درگیر کردن افراد به بیان مشکلات و شرکت دادن آنها در فرایندهای تصمیمگیری فراهم کند که منجر به بالا بردن سطح خودکارآمدی آنها میشود تا در محیط تحصیلی سرزندگی بیشتر شود و در نهایت عملکرد محیط آموزشی بالاتر رود.
Academic Buoyancy as a Function of Communication Skills and Academic Self-Efficacy
English Abstract: Given that academic buoyancy could help with school achievement, its relationship with other factors could be of interest if one were to help with its improvement. Among such factors communication skills and academic self-efficacy stand out. To determine the relationship between these three constructs a group of 262 female high school students was selected using the cluster sampling method. Three questionnaires of assumed validity and reliability were utilized to collect data on the said three constructs. Data analyses revealed that communication skills have a direct and significant impact on both academic buoyancy and self-efficacy, with the latter having a mediating role in the relationship between the other two. Thus it is suggested that the stage for the improvement of communication skills within the educational settings be set in order for the students’ self-efficacy and buoyancy improve and lead to higher level of achievement.
Keywords: academic self-efficacy , communication skills , academic buoyancy .