چکیده فارسی: با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت و فضای مجازی، نوجوانان بیش از پیش با محتوای جنسی نامتعارف یا پورنوگرافی در اینترنت مواجهاند که این امر موجب نگرانی والدین و مسئولان آموزشی و فرهنگی شده است، درحالیکه هیچ مداخله جدی و عملی برای پیشگیری از آسیبهای مرتبط در کشور بهویژه در مدارس وجود ندارد. هدف این پژوهش، کشف دیدگاه و تفاسیر نوجوانان از راهکارهای بالقوه مبتنی بر مدارس برای پیشگیری از آسیبپذیری نوجوانان در رویارویی با محتوای نامتعارف جنسی در اینترنت بوده است. از این رو پژوهشی کیفی با رویکرد تفسیری و برساختگرایانه انجام شده است. به همین منظور 54 مصاحبه عمیق با دختران و پسران 18-15 ساله در شهر تهران در سال 1395 به روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفته است. فهم و تفسیر نوجوانان از راهکارهای بالقوه در نظام آموزشی در سه طبقه اصلی طبقهبندی شده است: 1. معرفی آموزشهای جامع، مستمر و جذاب در مورد روابط، ازدواج، اینترنت و فضای مجازی؛ 2. ارائه مشاورههای قابل اعتماد در مدارس؛ و 3. بازنگری در کیفیت و محتوای آموزشهای موجود. مداخلات مبتنی بر مدارس همراه با سایر مداخلات در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی کاربردهایی مهم برای سیاستگذاران و برنامهریزان تعلیم و تربیت کشور خواهد داشت، بهطوریکه از طریق این مداخلات میتوان ضمن ارتقای سواد رسانهای متناسب با نیازهای در حال تغییر نوجوانان، سبب افزایش آگاهی، بهبود نگرش و ارتقای مهارتهای انتقادی لازم در سیستم آموزشی شد
School-Based Ways of Damage Prevention among Adolescents Confronting Pornography on the Web, as Prescribed by a Group of High School Students
English Abstract: Given the widespread use of the internet among the youth, adolescents in particular have the potential of being harmed by the sexual content that they come across. Although both parents and school administrators are concerned about the possible damages suffered by students when confronting pornography on the web, no practically serious intervention is undertaken to prevent such harms. To define such strategies, the views of 54 adolescents of 15-18 years old were sought through extensive interviews on the subject. The responses are categorized in three levels: 1. Introduction of comprehensive courses on relationships, marriage, and the internet; 2. providing reliable counselling services at schools; 3. reevaluation of the current educational content on the topic. Such interventions, along other strategies at the personal, family, and social levels, could be of use to policymakers and curriculum developers in order to help the students with the challenges they face in this area.
Keywords: Internet , adolescents , cyberspace , intervention strategies , pornography .