نویسندگان:
محمدحسین افشاری کرمانی1 .1کارشناس ارشد روانشناسی مثبتگرا و دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی
چکیده فارسی: واژه «سلبریتی» (celebrity) به معنای «مشهور»، «معروف» و «نام آشنا» است. سلبریتی، فردی است که توسط تعداد قابل توجهی از افراد شناخته میشود[1] و به دلیل دستاوردها، شهرت، محبوبیت و یا حضور فعال در رسانهها و جوامع مختلف شناخته میشود. این افراد غالباً به عنوان تأثیرگذار در دیگر افراد جامعه در همه ردههای سنی شمرده میشوند. با پیدایش رسانههای جمعی و اجتماعی جدید از جمله رادیو، تلویزیون و سینما، شخصیتهای برجستهای که نقشآفرینی، خدمات اجتماعی، فعالیتهای سیاسی یا حتی فعالیتهای تجاری داشتند؛ با بهرهگیری از فضای به وجود آمده به سرعت زیرِ نور پرتو این رسانهها قرار گرفتند و شهرت بیشتری پیدا کردند و در کنار همه این اتفاقات، مفهوم سلبریتی به یک مدل جامعهشناختی[2] تبدیل شد. یکی دیگر از عواملی که موجب اهمیت سلبریتیها در مطالعات اجتماعی میشود، تأثیرات عاطفی این دسته از افراد بر دیگر افراد و گروههای اجتماعی است. این افراد نقش بسیار مهمی را در نظام شکلدهی به هنجارهای اجتماعی و سبک زندگی بازی میکنند. آنها به هوادارنشان لذت، شادی، درد و رنج میدهند و در مقابل ستایش یا رسوایی و گاه کمکهای مالی دریافت میکنند.[3] [1]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 20. [2]. مدل جامعهشناختی، یک تکنیک یا الگوی توصیفی است که تلاش میکند تا ارتباطات و تعاملات اجتماعی و تأثیر آنها بر رفتارها و چگونگی شکلگیری جوامع را توضیح دهد. این مدلها به ما کمک میکنند تا بهترین راههای افزایش تعاملات مثبت و کاهش تعاملات منفی در جوامع را مشخص کنیم. [3]. پرامودکی نایار، درآمدی بر رسانههای نوین و فرهنگهای مجازی، ترجمه سعیدرضا عاملی، ص 22.