نویسندگان:
کیوان شجاع چاغروند1 ، علیرضا پورسعید2 ، مریم امیدی نجف آیادی3 .1دانشجوی دکتری گروه اقتصاد، ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. kayvanshoja@yahoo.com
2دانشیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران. (نویسنده مسئول). a.poursaeed@gmail.com
3دانشیار گروه اقتصاد، ترویج وآموزش کشاورزی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. maryomidi@gmail.com
چکیده فارسی: هدف از این مطالعه، طراحی الگوی اندازهگیری توانمندسازی شغلی زنان روستایی سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی در استان تهران بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان سرپرست خانوار روستایی تحتپوشش سازمان بهزیستی در روستاهای استان تهران به تعداد 495 نفر بود که 216 نفر از آنها به روش تصادفی طبقهای و استفاده از روش انتساب متناسب با حجم شهرستانهای استان تهران که طبقات مبنای نمونهگیری بودند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. نتایج نشان داد متغیرهای تعهد و احساس مسئولیت، عامل اقتصادی، مهارتهای فنی و کار عملی، عامل روانشناختی، عامل اجتماعی، خلاقیت و حل مسئله، مهارتهای ارتباطی و کارگروهی، اطلاعات و دانش تخصصی و عامل آموزشی بهترتیب بیشترین اثر را در تبیین و شکلگیری تبیین سازه اصلی داشتند. در مجموع، براساس نتایج حاصله، باید بیان گفت که مؤلفههای درنظر گرفته شده برای توانمندسازی شغلی زنان مورد مطالعه تحقیق معتبر بوده و از آن میتوان برای بررسی توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی استفاده کرد.
Designing a model of job empowerment of rural female-headed households under supervision of the Welfare Organization in Tehran province
English Abstract: Abstract This study aimed to design a model of job empowerment of rural female-headed households under supervision of the Welfare Organization in Tehran province. Statistical population included all rural female-headed households under supervision of the Welfare Organization in Tehran province, comprising 495 women who 216 women were selected. The sampling method was stratified random sampling proportional to the size of towns of Tehran Province which towns were considered as the classes of sampling. A questionnaire designed by researcher was used to collect the data. The results showed that commitment and responsibility, economic factors, technical skills, psychological skills, social factors, creativity and solving problem, communication skills and grouping work, information and special knowledge, and educational factors had the most effects on main structure, respectively. Based on findings, it can be concluded that considered variables for job empowerment in the studied women were reliable and it can be used to investigate of the rural female-headed households under supervision of the Welfare Organization.