نویسندگان:
مرضیه صادق زاده1 ، زهرا عسکری2 ، فرهاد خرمایی3 .1استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران. (نویسنده مسئول) sadeghzadeh.mr@gmail.com
2دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران. raaahaaa00004@gmail.com
3دانشیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. khormaei@shirazu.ac.ir
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش واسطهای خودخاموشی در رابطه میان دو متغیر خودانتقادی و حساسیت به طرد با آشفتگی روانشناختی دانشجویان دختر انجام گرفته است. این مطالعه به لحاظ روش در زمره پژوهشهای همبستگی قرار دارد و نمونه پژوهشی آن شامل 381 دانشجوی دختر از دانشگاه سلمان فارسی کازرون بود که بهصورت مجازی و از طریق پاسخگویی به لینک پرسشنامهها در مطالعه شرکت نمودند. این لینک از مجموعه گویههای مربوط به چهار پرسشنامه سطوح خودانتقادی (تامپسون و زوروف، 2004)، حساسیت به طرد (داونی و فلدمن، 1996)، خودخاموشی (جک و دیل، 1992) و مقیاس افسردگی، اضطراب و فشارروانی (لاوبوند و لاوبوند، 1995) تشکیل شده است. نتایج تحلیل به کمک روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار ایموس-22 نشان داد سطوح خودانتقادی و حساسیت به طرد، علاوهبر تأثیر مستقیم بر جنبههای مختلف آشفتگی روانشناختی دانشجویان، بهطور غیرمستقیم و به واسطه دو مؤلفه خودخاموشی یعنی ادراک بیرونی از خود و خویشتن تقسیمشده نیز بر میزان آشفتگیهای روانشناختی آنها تأثیر داشته است. یافتههای پژوهش بهویژه بر نقش واسطه دو مؤلفه از خودخاموشی (ادراک بیرونی از خود و خویشتن تقسیمشده در تأثیر متغیرهای حساسیت به طرد و خودانتقادی بر آشفتگی روانشناختی دختران جوان تأکید میکند. مؤلفه ادراک بیرونی از خود به گرایش زنان برای ارزیابی منفی خود براساس استانداردهای بیرونی اشاره دارد و مؤلفه خویشتن تقسیمشده نیز به تمایل زنان برای نمایش یک خویشتن بیرونی بازمیگردد که بهطور معمول با مقتضیات نقش زنانه هماهنگ، در عین حال با خویشتن درونی آنها که مملو از خشم و کینه است، تفاوت بسیار دارد.
The Relationship between Self-Criticism and Sensitivity to Rejection with Psychological Distress in Female Students: Mediating Role of Self-silencing
English Abstract: This study aimed to investigate the mediating role of self-silencing components in the relationship between self-criticism and rejection sensitivity with the psychological distress of female students. The research sample was 381 female students from the Salman Farsi University of Kazerun who participated in this study virtually by responding to the questionnaire link. This link is a set of items related to the four questionnaires: Levels of self-criticism (Thompson & Zuroff, 2004), Sensitivity to Rejection Questionnaire (Downey & Feldman, 1996), Silencing the Self Scale (Jack & Dill, 1992), and the Depression, Anxiety, Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995). The results of the analysis performed using the structural equation modeling in AMOS-22 software showed that the levels of self-criticism and sensitivity to rejection, in addition to direct effects on various aspects of students' psychological distress, also affected the extent of their psychological distresses indirectly by mediating to two components of self-silencing: externalized self-perception and divided-self. The findings of this study especially emphasize the importance of the mediating role of two components of self-silencing (externalized self-perception and divided-self) in the effect of sensitivity to rejection and self-criticism of young girls on their psychological distress.