نویسندگان:
زهرا کرمانی مامازندی1 ، محمود نجفی2 ، افضل اکبری بلوطبنگان3 .1استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران. Z.kermani@eqbal.ac.ir
2استادیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر مقایسه قلدری، قربانی، نزاع، اضطراب، استرس و افسردگی در دو گروه دختران با و بدون افکار خودکشی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع علی- مقایسهای میباشد. تعداد 300 نفر از دانشآموزان دختر مدارس راهنمایی (پایه هفتم و هشتم) شهرستان پاکدشت به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامههای افکار خودکشی، اضطراب، استرس، افسردگی و قلدری ایلینویز را تکمیل کردند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین نمرات قربانی، قلدری، نزاع، استرس، اضطراب و افسردگی در دو گروه دختران با و بدون افکار خودکشی تفاوت معنیداری در سطح 0005/0p< وجود دارد. به این معنی که دختران با افکار خودکشی نمرات بالاتر در رفتارهای قربانی، قلدری، نزاع، استرس، اضطراب و افسردگی در مقایسه با گروه بدون افکار خودکشی به دست آوردند. در نهایت نتایج این پژوهش به نقش مهم متغیرهای قربانی، قلدری، نزاع، استرس، افسردگی و اضطراب بر افکار خودکشی اشاره کرده است. بنابراین با توجه به آسیبهای جسمی- روانشناختی زمینه ساز قلدری پیشنهاد می-شود در جهت پیشگیری، ارتقاء میزان آگاهی معلمان، والدین و دیگر اولیاء مدرسه آموزشهای کاربردی انجام شود.
Comparison of Bullying, Victimization, Conflict, Anxiety, Stress and Depression in Two Groups of Girls with and without Suicidal Ideation
English Abstract: The aim of this research was to compare bullying, victimization, conflict, anxiety, stress and depression in the two groups of girls with and without suicidal ideation. The research is descriptive and comparative- practical. A total of 300 female students of secondary schools (seventh and eighth grade) of Pakdasht County were selected by random cluster sampling method. They filled in the suicidal ideation, anxiety, stress, depression and bullying of Illinois questionnaires. Multivariate analysis of variance was used for data analysis. The results showed that there is a significant difference, around p<0/0005 level, in the scores of victimization, bullying, conflict, stress, anxiety and depression between the two groups of girls with and without suicidal ideation. This means that girls with suicidal ideation have achieved higher scores in victimization, bullying, conflict, stress, anxiety and depression compared to the group without suicidal ideation. Finally the results of this study has pointed to the important role of victimization, bullying, conflict, stress, depression, anxiety variables on suicidal ideation. Therefore, considering the physical-psychological damage underlying bullying, it is suggested that in order to prevent such damage, practical training should be performed for promoting the awareness of teachers, parents and other school staff.