نویسندگان:
مهرنوش حیدری1 ، ذکراله مروتی2 ، رقیه خانبابایی3 ، نگار فرشچی4 .1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه زنجان
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
4کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان دختر شهر زنجان بود. حجم نمونه در این پژوهش 200 نفر دانشجوی دختر بودند که، به روش خوشه ای تصادفی چند مرحله ای از بین دانشجویان شهر زنجان انتخاب شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه ذهن آگاهی براون و رایان، پرسشنامه تنیدگی ادراک شده کوهن، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه هوش هیجانی شات و همکاران بودند. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد، که بین متغیرهای ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده همبستگی چندگانه وجود داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد، که ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ذهن آگاهی، خودکارآمدی عمومی و هوش هیجانی 51 درصد تنیدگی ادراک شده را تبیین می کند. یافته های پژوهش از اهمیت ذهن آگاهی، خودکارآمدی و هوش هیجانی در کاهش تنیدگی ادراک شده حمایت می کند.
The Role of Mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence in Predicting Perceived Stress in female students
English Abstract: The Role of Mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence in Predicting Perceived Stress in female students The aim of the present Study was to investigate the relationship of Mindfulness, general self-efficacy and emotional intelligence with Perceived Stress in female students of Zanjan Azad University. The participants of this study were 200 female students, who were selected by Stratified random cluster sampling method. The instruments used in this study were the mindfulness questionnaire Brown and Ryan, Sherer's Self-Efficacy Questionnaire, emotional intelligen shot and Cohen Perceived Stress. Data were analyzed, using person correlation and multiple regression. The results correlation coefficient showed there was significant multiple correlations between mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy with perceived stress. In addition The regression analysis showed that a linear combination variables mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy predictor variables explained about 59 percent of perceived stress. The finding support the importance of mindfulness, emotional intelligence and general self-efficacy in predicting reducing perceived stress.