نویسندگان:
سیده فاطمه قاسمپور گنجی1 ، آذر کفاشپور2 ، وحید بابازاده سرخان3 .1باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده فارسی: در دنیای امروز و با افزایش نقش زنان در مشاغل گوناگون، لزوم انجام تحقیقاتی درباره عوامل موثر بر واکنشهای شغلی آنان احساس میگردد. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بافت اخلاقی سازمان بر واکنشهای شغلی کارکنان خانم دانشگاه فردوسی مشهد و همچنین بررسی نقش تعدیل کننده متغیر ارزشهای کاری کارکنان بود. روش نمونهگیری، طبقهبندی دو مرحلهای و تصادفی ساده بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 210 تن تعیین شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون میانگین، تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار WARPPLS استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که ادراک از بافت اخلاقی بر رضایتمندی شغلی (0.56=β) و قصد ترک شغل (0.36- =β) موثر است. همچنین نقش تعدیلگر ارزشهای کاری بر رضایتمندی شغلی (0.44=β) مورد تایید قرار گرفت. اگرچه که ارزش رابطه (0.53=β) و ارزش پاداش (0.35=β) نقش اثرگذارتری بر رابطه میان اخلاقیات در سازمان و رضایتمندی شغلی دارند.
The effect of ethical context perceptions to the job response: emphasizing work value, (Case of Study: Female staff at Ferdowsi University of Mashhad)
English Abstract: Now a days, there is an urgent need for doing research on the factors influencing job responses as a result of increasing women’s roles in various occupations. The purpose of this study was to evaluate the impact of ethical context on female staff’s job responses at Ferdowsi University of Mashhad. It is also intended to investigate the role of moderator variable of work values. We based our analysis on data from a random sample of two-stage classification. The sample which includs 210 subjects was determined by Morgan table. For data analysis, we used the mean test, correlation test, confirmatory factor analysis and structural equation by using WARPPLS software. The results indicate that the perception of ethical context on job satisfaction (0.56 = β) and turnover intention (0.36- = β) is effective. Also the moderator of the work values on job satisfaction (0.44 = β) is approved. However the relationship (0.53 = β) and the rewards (0.35 = β) have more effective role comparing with the relationship between ethics in the organization and job satisfaction.