نویسندگان:
رحیم یوسفی1 ، الهام ادهمیان2 ، کریم عبدالمحمدی3 .1دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2کارشناسی ارشد روانشناسی
3دانشجوی دکتری روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده فارسی: زمینه و هدف : تجربه عشق و سوگ عاشقانه در دانشجویان دانشگاه شایع است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش طرحوارههای ناسازگار اولیه، صفات شخصیت و سبکهای دلبستگی در پیشبینی نشانگان ضربه عشق بود. روش : به این منظور تعداد 192 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود انتخاب شدند و پرسشنامه طرحواره های ناسازگار یانگ، پرسشنامه شخصیتی نئو و مقیاس دلبستگی بزرگسالان را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه با روش همزمان تحلیل شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که طرحوارههای ناسازگار حوزه خودگردانی و عملکرد مختل و دیگرجهتمندی، و همچنین صفات شخصیتی روانرنجوری و باوجدان بودن، و در نهایت سبک دلبستگی ایمن توانستند نشانگان ضربه عشق را در دانشجویان پیش بینی نمایند. نتیجهگیری : طرحوارههای ناسازگار اولیه، صفات شخصیت و سبکهای دلبستگی با نشانگان ضربه عشق ارتباط دارند و میتوانند آن را پیشبینی نمایند.
The Role of Early Maladaptive Schemas, Personality Traits and Attachment Styles in Prediction symptoms of Female Students Love Trauma Syndrome
English Abstract: Background and Aim: Experience of love and romantic grief is prevalent in university students. The aim of this study was the study the role of early maladaptive schemas, personality traits and attachment in prediction of love trauma syndrome. Materials and Methods : For this propose 192 female student from Azarbaijan Shahid Madani University selected by Purposive sampling and according inclusion criteria. Then completed the YSQ, NEO-SF, and AAS. Data was analyzed by regression. Results : Finding showed that Impaired Autonomy and Performance and Other-Directedness schema domains, neuroticism, Conscientiousness, and secure attachment style were able to predict love trauma syndrome. Conclusion : Early maladaptive schemas, personality traits and attachment are related with love trauma syndrome, and can be predict them. aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa a a a a a a a a a a a a a a a a a a a