چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفههای خلاقیت کودکان پیشدبستانی و بهرهگیری ازمدلهای پرورش خلاقیت در طراحی وسایل کمک آموزشی است برای اینکه انگیزه کودکان را برای یادگیری حفظ کند تا بتوان از کاسته شدن خلاقیت کودکان در سنین بالاتر پیشگیری کرد.در این مطالعه مقطعی نمونهگیری از نوع غیر احتمالی تلفیقی شامل ساده و گلوله برفی است. جامعه آماری پژوهش 40 نفر بوده است که ازمنطقه 3 تهران به دلیل دارا بودن بیشترین مراکز آموزشی خلاقانه و مهدکودکهای پیش دبستان انتخاب شده اند.نمونه انتخاب شده شامل کودکان پیش دبستانی و مادران آنان در مراکز آموزشی منطقه 3 تهران در سال 1393 بوده است. ابزارگردآوری اطلاعات شامل مصاحبه با مادران، مشاهده کودکان و ثبت دقیق اطلاعات به روش یادداشت برداری بوده است. همچنین از کودکان آزمونی گرفته شد تا واکنشآنان در ساختن کنج خلاق آزمایش شود. نتیجه حاصل از این مطالعات نشان داده است که بیشتر کودکان با انگیزه بسیار در این گروه سنی به ساخت یک کنج و بازی در آن میپردازنداما عدم وجود وسایل کمک آموزشی و خدمات مناسب سبب یکنواختی فرآیند یادگیری و خلاقیت می شود و انگیزه لازم برای تکرار و تمرین در وسایل موجود وجود نداردP<0.05)). در این پژوهش مدلی جدید به منظور طراحی وسیله کمک آموزشی برای بروز و پرورش خلاقیت کودکان برای یادگیری از طریق تجربه و بالابردن انگیزه کودکان ارائه شده است.از یافتههای این مطالعه میتواندر طراحی محیطهای آموزشی کودکان بهرهگیری کرد.
Influential Factors in Designing Educational Products for Cultivating Creativity in Pre-School Children
English Abstract: The main goal of the present study was to identify the key factors affecting pre-school children’s creativity and to use creativity-cultivating models in designing educational products that keep children engaged and interested. This study utilized non-probability sampling of simple and snowball techniques and the population size was determined to be 40. For the purpose of sampling, district three of Tehran was selected due to its highest number of kindergartens and pre-school creative education institutes. The sample included pre-school children and their mothers in 2014. Data collection techniques encompassed interviews with mothers, observation of children, and documentation of their behavior. Furthermore, a test was given to children to assess their reaction to building a creative corner. The findings revealed that most children showed great interest in building such private corners and playing in them; however, lack of engaging products and services would lead to children’s boredom. This would negatively affect their learning and reduce children’s motivation for repeating the exercises with existing tools (P<0.05). In addition, a new model for designing creativity-inducing products was introduced that is aimed to improve learning through experience and increase motivation among children. The findings of this study can be used in order to design educational environments for children.
Keywords: creativity , pre-school children , design of educational products .