چکیده فارسی: نوجوانی بحرانی ترین و حساس ترین دوره زندگی هر انسان است که تکالیف و پیچیدگی های متعدد دارد و فائق آمدن فرد بر این تکالیف تحت تاثیر عوامل گوناگونی مانند خانواده قرار دارد. هدف اصلی از پژوهش حاضر بررسی نقش عملکرد خانواده در تمایزیافتگی ومیزان تجربه بحران هویت در نوجوانان است. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است و جامعه آماری شامل همۀ دانش آموزان17- 15 ساله مقطع متوسطه شهرستان اردکان استان یزد وتوابع آن است که به روش نمونه گیری خوشه ای 370 دانش آموز(دختر و پسر) به منظور پاسخ گویی به سه پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD)، بحران هویت احمدی و سیاهه تمایز یافتگی خود (DSI-R)انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از روش های همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و Tدو گروه مستقل استفاده شده است. یافته های به دست آمده نشان دادند که میان عملکرد خانواده و تمایزیافتگی، رابطه مثبت معنادار و میان تمام مؤلفه های عملکرد خانواده و مؤلفه"جایگاه من" درتمایز یافتگی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین بر اساس یافته ها میان پنچ مؤلفه از عملکرد خانواده (ارتباط، نقش، عملکرد کلی، حل مشکل، کنترل رفتار) با مؤلفه"آمیختگی" درتمایزیافتگی، رابطه منفی معنادار وجود دارد و میان عملکرد خانواده و ابعاد آن با میزان تجربه بحران هویت رابطه منفی معنادار وجود دارد و عملکرد خانواده،از طریق مؤلفه های "عملکرد کلی و نقشها" قادر به پیش بینی بحران هویت و از طریق مؤلفه"عملکرد کلی" قادر به پیش بینی تمایزیافتگی در نوجوانان است.یافته های جانبی پژوهش نشان دادند که دختران نسبت به پسران بحران هویت بیشتری را تجربه میکنند اما میان دو جنس در تمایزیافتگی، تفاوتی وجود ندارد. از یافته های پژوهش میتوان به این نتیجه رسید که عملکرد خانواده میتواند عاملی مهم و اثرگذار بر میزان تجربه بحران هویت و سطوح تمایزیافتگی فرد در سنین نوجوانی باشد.
The Role of Family Functioning in the Extent of Experienced Identity Crisis and Differentiation Levels of Adolescents
English Abstract: Adolescence as the most critical period in each individual’s life coincides with numerous obstacles and family plays a pivotal role in overcoming these difficulties. The aim of the present study was to investigate the role of family functioning in the extent of experienced identity crisis and differentiation levels of adolescents. This study was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all high school students aged 15-17 in Ardakan and its suburbs (Yazd Province). For the purpose of sampling, cluster sampling method was used and 370 male and female students were selected. The instrumentation comprised Family Assessment Device (FAD), Ahmadi's Identity Crisis Inventory as well as the Differentiation of Self Inventory-Revised (DSI-R). The obtained data were analyzed through Pearson correlation, step-wise regression, and two-sample t-test. Results showed that there was a significant positive relationship between family functioning and differentiation. Furthermore, a significant positive association was observed between all components of family functioning and “I position” subscale of differentiation. However, there was a negative significant relationship between 5 components of family functioning (communication, roles, general functioning, problem solving, behavior control) and “fusion” subscale of differentiation. Moreover, family functioning and its dimensions were negatively correlated with the extent of adolescents’ experienced identity crisis. More specifically, “general functioning” and “roles” components could predict identity crisis and differentiation could be predicted by “general functioning”. Also results revealed that girls experienced higher levels of identity crisis than boys; however, the observed differentiation differences between the two genders were not significant. In general, it can be stated that family functioning plays a central role in the extent of experienced identity crisis and differentiation levels of adolescents.
Keywords: family functioning , adolescent , differentiation , identity crisis .