چکیده فارسی: یکی از مهمترین مسائل تعلیم و تربیت انتخاب محتوای مناسب، به منظور تحقق بخشیدن به اهداف آن است. قصهها، به فراخور شکل و محتوای خود ظرفیتی مناسب برای به ثمر رساندن فعالیتهای تعلیم و تربیت دارند. با توجه به اینکه آگاهی انتقادی یکی از هدفهای مهم تربیتی در تعلیم و تربیت رسمی است و صمد بهرنگی یکی از نویسندگان مطرح این زمینه از ادبیات کودکان است، لذا در این مقاله که به روش پژوهش تحلیل محتوا انجام شده، ضمن بررسی ماهیت و ویژگیهای تعلیم و تربیت انتقادی، قصههایی از صمد بهرنگی به صورت هدفمند با هدف شناسایی و تحلیل آنها از نظر ویژگیهایی مانند وضعیت طبقاتی، سرکوب اجتماعی، تشویق آگاهی انتقادی، عمل جمع- محور و نقد باور غیرموجه انتخاب و امکان استخراج مضامین تربیتی- انتقادی بر اساس سه معیار معقولیت، قصدمندی و روشِ ایزرل شفلر بررسی شده است. به طور کلی دو دیدگاه در زمینۀ محتوای قصههای بهرنگی وجود دارد که عبارت از پذیرش و رد آنها به منظور بهرهگیری در تربیت انتقادی است. نتایج پژوهش دیدگاهی میانه را پیشنهاد میکند. دیدگاه میانه آن است که به منظور گنجاندن داستانهای بهرنگی در برنامههای پرورش تفکر انتقادی، لازم است برخی از جنبههای موجود در داستانها مانند روایتهای القایی داستانها، لایههای آشکار و پنهان خشونتورزی، رادیکالیزه جلوه دادن شکافهای طبقاتی و کم رنگ بودن گفتگوهای استدلالی جرح و تعدیل شوند.
A Qualitative Content Analysis of Samad Behrangi's Stories to Extract Educational-Critical Themes
English Abstract: One of the most important issues in education is selection of appropriate content which can help meet the educational goals. Each story has a specific form and content which can contribute to the fulfillment of educational goals. Critical awareness is one of the most fundamental aims of formal education and Samad Behrangi is of one of the leading authors of children’s stories who focuses on this theme. Hence, in the present study a qualitative content analysis of Behrangi’s stories was carried out based on such themes as the condition of classes, social oppression, promotion of critical awareness, collective actions, and critique of unjustified beliefs. In addition, the possibility of extracting educational-critical themes from Behrangi’s stories was probed based on Israel Scheffler’s criteria, i.e., intentionality, rationality, and manner. There are opponents and proponents of the use of Behrangi’s stories for educational purposes. According to the findings of the present study a moderate view is recommended in which certain aspects of the stories such as inculcating themes, overt and covert layers of aggression, exaggerating class divides, and inadequacy of reasoning-centered dialogues should be moderated and modified.
Keywords: critical thinking , qualitative content analysis , Samad Behrangi , critical themes .