نویسندگان:
محمدعلی مرادی1 ، جهانگیر یداللهی فارسی2 ، قنبر محمدی الیاسی3 ، رضا فریدزاده4 .1دانشیار گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3دانشیار گروه توسعه کارآفرینی ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4دانشجوی دکتری توسعه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: نهادها یکی از مؤلفههای کلیدی زیستبوم مؤثر در شکلگیری و رشد و توسعه کارآفرینی دانشگاهی است. هدف این مقاله واکاوی ابعاد نهادی زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی است. دانشگاه تهران بهعنوان یکی از دانشگاههای برتر و دارای قدمت طولانی کشور در قالب روش مطالعة موردی انتخاب و با مراجعه به تعداد 26 نفر از خبرگان موضوع، اطلاعات و دانش ضمنی آنها از طریق مصاحبه گردآوری شده است. راهبرد مطالعه برای این تحقیق، نظریه داده بنیاد می باشد و رویکرد گردآوری داده ها از نوع مطالعات توصیفی-تبیینی است. در این چارچوب، روش تحلیل کدگذاری برای تحلیل اطلاعات بهکار گرفته شده است و مؤلفههای نهادی زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی شناسایی شده ودرادامه با استفاده از یافتههای میدانی مدل زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی با محوریت نهادها طراحی و تحلیل شده است. نهادها به کنش متقابل انسانها ساختار میبخشند. ساختارهای نهادی، نقش به سزایی در شکلگیری اشکال مولّد، غیر مولّد و مخرّب زیستبوم کارآفرینی دارند به همین دلیل، کشورهای دارای ساختارهای نهادی ضعیف، کارآفرینیهای غیر مولد و یا حتی در برخی موارد کارآفرینی مخرب دارند از این رو تغییرات نهادی، عامل اصلی تحولات کارآفرینانه هستند. بدین ترتیب، نهادها با تنظیم قواعد بازی، ماهیت و نتایج کارآفرینی را تحت تأثیر قرار میدهند. یافتههای این پژوهش در سه سطح ملی، صنعت و سازمان شناسایی و طبقهبندی شدهاند. مهمترین عوامل نهادی زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی در این سه سطح به ترتیب عبارتند از در سطح ملی؛ نهادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، قضایی و قانونگذاری، در سطح صنعت؛ نهادهای صنعت و بازار و سازمانهای تسهیلگر و در سطح سازمان؛ نهادهای مدیریت، فناوری، فرهنگ، قوانین و مالی؛ مؤلفههای نهادی زیستبوم کارآفرینی دانشگاهی را تشکیل میدهند.
Exploring Institutional Factors of Academic Entrepreneurship Ecosystem: The Case of University of Tehran
English Abstract: Institutions are one of the key factors of the ecosystem of academic entrepreneurship that have an effective role in the growth and development of academic entrepreneurship. The purpose of this article is to explore and analyze the institutional dimensions of the academic entrepreneurship ecosystem. The University of Tehran as one of the top long-standing universities in the country. This university is selected for research as a case study. In order to collect tacit knowledge and information of experts, the 26 experts are interviewed. The study strategy for this research is data theory and the approach of data collection is descriptive-explanatory studies. In this framework, the coding analysis method used for data analysis. The institutional components of the university entrepreneurship ecosystem were identified. Then, using field findings, the model of university entrepreneurship ecosystem with the focus on institutions has been designed and analyzed. Institutions structure human interaction. Institutional structures play an important role in the formation of productive, non-productive and destructive forms of entrepreneurial ecosystem. For this reason, countries with weak institutional structures have unproductive entrepreneurship or, in some cases, destructive entrepreneurship. Hence, institutional change is the main cause of entrepreneurial change. In this way, institutions influence the nature and results of entrepreneurship by setting the rules of the game. The findings of this study identified and classified in three levels: national, industry and organization. The main institutional factors of the academic entrepreneurship ecosystem at these levels are in the national level include: good governmental, political, economic, cultural, judicial and legislative institutions and in the industry level: industry, market institution and facilitating organizations and in the organizational level: management, technology, culture, regulation and finance institution.