نویسندگان:
مهدی فاریابی1 ، نقی کمالی2 ، رسول داودی3 .1گروه مدیریت آموزشی ،واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
3استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، زنجان ، ایران
چکیده فارسی: هدف اساسی این پژوهش، تعیین شاخصه های سند تحول در سطح مدرسه از منظر بومی در مدل مدرسه محوری بود.پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت ، توسعه ای و به شیوه آمیخته(کیفی و کمی) بود.ابتدا با رویکرد کیفی به واکاوی و تحلیل تمامی مدل های جهانی مدرسه محوری و سپس از روش کمی و پیمایشی استفاده شده است.تمام مدیران مقطع ابتدایی مدارس استان بوشهر(۴۸۷نفر) جامعه آماری و طبق جدول مورگان وبه شیوه نمونه گیری تصادفی ۲۱۷نفر نمونه انتخاب گردید.نتایج حاصل از یافته های پژوهش نشان می دهد که شاخصه های سند تحول بنیادین در سطح یک مدرسه با تمام ویژگی های جزیی تحقق حیات طیبه ،کانون عرضه و خدمات و فرصتهای تعلیم و تربیت ،زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموز با توجه به مولفه های مدرسه محوری بومی در وضیعت مطلوب می باشد. تمرکز بر ظرفیت های بومی وارزیابی اثربخشی آن نشان از صحت مدل طراحی شده، عوامل و مولفههای آن منطبق با سند تحول می باشد.
The effectiveness of the school-level transformation document from a local perspective in the school-centered model
English Abstract: The main purpose of this study was to determine the characteristics of the transformation document at the school level from a native perspective in the school-centered model. The research was applied according to the purpose and in terms of nature, developmental and mixed (qualitative and quantitative). Qualitative analysis and analysis of all global models of school-based and then quantitative and survey methods have been used. All primary school principals in Bushehr province (487 people) statistical population and according to Morgan table and random sampling 217 people were selected. Results The research findings show that the characteristics of the document of fundamental change at the level of a school with all the minor features of the realization of good life, the center of supply and services and educational opportunities, pave the way for understanding and modifying the situation by the student according to the components Native school is in good condition. Focusing on local capacities and evaluating its effectiveness shows the accuracy of the designed model, its factors and components in accordance with the transformation document.