نویسندگان:
غلامرضا گل محمد نژاد بهرامی1 ، وجیهه اصغر زاده2 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2کارشناس ارشد رواشناسی تربیتی، تبریز، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و سبکهای یادگیری دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه 2 تبریز بود. این پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. ابتدا از بین مناطق شهر تبریز ناحیه 2 انتخاب شد و از بین مدارس این ناحیه، تعداد دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند و از هر دو مدرسه، از هر کدام یک کلاس به صورت تصادفی انتخاب شده و سپس از بین دانشآموزان مدارس انتخاب شده تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه، یک گروه آزمایش (30 نفر) و یک گروه کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروری و بانتینگ و سبکهای یادگیری کلب استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی تحصیلی و سبکهای یادگیری دانشآموزان تأثیر دارد. به عبارت دیگر آموزش تفکر انتقادی باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی، سبکهای یادگیری مشاهده تأملی، مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال میشود. همچنین آموزش تفکر انتقادی باعث کاهش سبک یادگیری تجربه عینی در دانشآموزان میشود.
Investigate the effectiveness of critical thinking training on educational self- efficacy and learning styles of secondary high school girl students
English Abstract: This study set out to investigate the effectiveness of critical thinking training on educational self- efficacy and learning styles of secondary high school girl students in Tabriz. Research design was quasi-experimental and pretest-posttest with control group. For selecting the samples, multi-stage random sampling method was used. Total of 60 students were selected and randomly divided into two groups, one experimental group (n = 30) and one control group (n = 30). To collect data, Mc Ilroy educational self-efficacy and Kolb learning styles questionaires were used. Analysis of covariance was used to analyze the data. The results showed that critical thinking training was effective on educational self-efficacy and learning styles of the students. Thus, critical thinking training caused to increase student`s educational self-efficacy and learning styles subscales including reflective observation, abstract conceptualization and active experimentation. It also caused to reduce students' concrete experience subscale of learning styles.