نویسندگان:
فرنوش اعلامی1 ، اباصلت خراسانی2 ، نوری براری3 ، مرتضی رضایی زاده4 .1استادیار رشته مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشیار گروه آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3دانشجوی دکتری فناوری اطلاع رسانی در آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: تحقیقات اخیر در حوزه آموزشهای رسمی، روند رو به رشد استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب 2 و فناوریهای نوین آموزشی را در این حوزه نشان میدهند. هدف پژوهش حاضر، تطبیق فناوریهای مبتنی بر وب 2 در تدریس و ایجاد چهارچوبی برای کمک به معلمان در انتخاب هدفمند فناوریهای مبتنی بر وب 2 برای فعالیتهای آموزشی آنان بر اساس طبقهبندی بازنگری شده بلوم و الگوی طراحی آموزشی 5E است. پژوهش با رویکرد کیفی و بر اساس استراتژی پدیدارشناسی انجامشده است. نمونه پژوهش، 9 نفر از دبیران دوره متوسطه اول شهر مریوان و 4 نفر از متخصصین حوزه فناوری آموزش و هوشمند سازی مدارس بودند که بهصورت هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری موارد مطلوب انتخاب شدند. دادههای حاصل از مصاحبههای گروهی با نمونه پژوهش، با روش کدگذاری کوربین و اشترانس تحلیلشدهاند. اعتباربخشی به دادهها با روش بازبینی توسط همکار و همچنین ارجاع نتایج به چهار نفر از شرکتکنندگان در پژوهش انجام گردید. نتیجه حاصل از پژوهش، طراحی یک جدول از برنامههای کاربردی وب 2 بود که این فناوریها را بر اساس روش طراحی آموزشی 5E و طبقهبندی بازنگری شده اهداف شناختی بلوم نشان داد. معلمان به کمک این جدول میتوانند به انتخاب فناوری متناسب با اهداف درسیشان بپردازند. نتایج این پژوهش میتواند بهعنوان راهنمایی برای سایر معلمان در استفاده هوشمندانه از فناوریهای مبتنی بر وب 2 در طرحهای درسی آنان مورد استناد قرار گیرد.
Matching web.2 applications with Bloom's revised taxonomy and 5E educational design model
English Abstract: The recent studies shows that the field of education has a potential to embrace instructional technology and Web 2.0 applications. This research as a part of an ongoing process of collaborative enquiry between the researchers and teachers in a Teachers Professional Learning Community (TPLC) of marivan city. These meetings were held on a monthly basis during the academic year in 1395-1396. The purpose of this research is to matching web.2 applications with Bloom's revised taxonomy and 5E educational design model for teaching. The research was conducted using a qualitative approach based on the phenomenological strategy. The result of the research is the design of a table of Web applications based on bloom’s revised taxonomy and 5E educational design model. This table can be made more complete by subsequent research by other researchers. The experiences of these teachers can prove useful to other teachers looking to integrate Web 2.0 into their instruction.