نویسندگان:
پروین صمدی1 ، طیبه ماهروزاده2 ، سید مهدی سجادی3 ، مریم نادری4 .1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4ایران، تهران، دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی.
چکیده فارسی: هویت هر ملت از مهمترین عوامل شکلگیری جامعه میبلشد. تقویت هویت ایرانی– اسلامی در عـصر جهانی شدن، از مهمترین راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی نسبت به ایران اسلامی است. معلم در فرایند شکلگیری هویت ایرانی-اسلامی جوانان کشور، نقش کلیدی دارد. کاملا آشکار است که معلمان برای تحقق این اهداف باید خود، شایسته و برخوردار از هویت ایرانی- اسلامی باشند. هدف پژوهش این است که پس از تبیین مبانی فلسفی هویت ایرانی-اسلامی، مولفههای هویت ایرانی- اسلامی را در دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان آسیبشناسی کرده سپس جهت تقویت آنها راهکارهایی ارائه نماید. در پژوهش حاضر از طرح تحقیق آمیخته و با روش کیفی؛ توصیفی– تحلیلی به تبیین مبانی فلسفی هویت ایرانی-اسلامی و با روش کمی؛ پیمایشی به بررسی آسیبهای مولفههای هویت ایرانی-اسلامی در دانشجومعلمان پرداختهایم. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته است که روایی محتوایی آن توسط صاحبنظران و ضریب نسبی CVR، تایید شده است و روایی سازهای آن با ازمون تحلیل عاملی سنجیده شده است. اعتبار بهدست امده با آلفای کرونباخ، 91/0 میباشد. جامعه آماری دانشجومعلمان دختر و پسر شهر تهران؛2833 نفر هستند که با نمونهگیری طبقهای 348 نفر پرسشنامه هویت ایرانی- اسلامی را پاسخ دادند. در تحلیل آماری دادهها از ازمون T تکنمونهای استفاده شد و یافتهها حاکی از آن بود که دستیابی دانشجومعلمان به 85% از مولفههای مبانی سهگانه فلسفی؛ انسانشناختی، معرفتشناختی و ارزششناختی حاصل شده است اما در تحلیل آماری گویهها، در هفت گویه که در بردارنده مولفههای تعلق به میهن، آثار ملی، لباس ملی، خودکفایی و اخلاقیات است، آسیبهایی مشاهده گردید که برای تقویت آنها راهکارهایی ارائه شد.
Delineating the philosophical fundamentals of Iranian-Islamic Identity and its pathology among Farhangian University teacher-students
English Abstract: A nation's identity is one of the factors in the formation of a society.In the current globalization era, enhancing the Iranian-Islamic identity is among the strategies to confront the cultural invasion against the Islamic Iran.A teacher plays a key role in the formation process of this identity among the youth. Obviously,teachers themselves should deserve and have the privilege of the mentioned identity to meet the objectives. The aim of stady is After delineating the philosophical fundamentals of this kind of identity,the research aims to study and pathologize the identity components among Farhangian University teacher_students and, accordingly, present strategies to enhance the relevant components. The research design is of a mixed type with the qualitative approach focusing on the delineation of the identity philosophical fundamentals and the quantitative approach surveying the pathology of the identity components among the teacher-students.The instrument is a researcher-developed questionnaire, the validity of which was verified by the experts and CVR and the reliability of which was 0.91 through Cronbach alpha.The statistical population of male and female teacher-students in Tehran comprised 2833, the sample of which (i.e.348 participants)was chosen through stratification to respond the questionnaire.One-sample t-test was employed to analyze the data. The findings revealed that teacher-students achieved %85 of the components of the three philosophical fundamentals: anthropology, epistemology and value-recognition. However,the results of pathology showed that there exist pitfalls in seven components: belonging to Iran, national heritage, national dress, self-sufficiency and moral ethics.The paper ends with some suggestions regarding the relevant strategies to reinforce the identity.