نویسندگان:
فاطمه آذربادکان1 ، محمدجواد اصغری ابراهیم آباد2 .1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد،مشهد، ایران
2عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان از طریق خودناتوانسازی و استرسناشیاز انتظارات تحصیلی بود.روش این تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد نظر کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر مشهد در سال تحصیلی 96-95 بودند. گروه نمونه شامل 175 نفر که به شیوه نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. مقیاسهای اهمالکاری تحصیلی، استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی اجرا شد. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که متغیرهای خودناتوانسازی و استرسناشی از انتظارات تحصیلی، همبستگی مثبت و معناداری با متغیر اهمالکاری دارند. در بررسی نقش پیشبینیکنندگی هر یک از متغیرها میتوان گفت که متغیر خودناتوانسازی بیشترین میزان پیشبینی را دارد. بنابراین میتوان اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان را از روی خودناتوانسازی و استرس ناشی از انتظارات تحصیلی آنها، پیشبینی کرد. همچنین با کاهش استرس و مدیریت خودناتوانسازی، میتوان از افزایش اهمالکاری در بین دانشآموزان پیشگیری کرد.
The Prediction of Academic Procrastination on Self-handicapping and Academic Expectations Stress
English Abstract: The aim of this research was to predict the academic procrastination of students by assessing self-handicapping behavior and Academic Expectations Stress. This research is descriptive and uses correlation methods. The statistical population consisted of male students who were high school students in Mashhad during the 2016-2017 academic years. 175 students were in the sample group; the sampling was by cluster sampling methods. The following scales were used in this research: academic procrastination, Academic Expectations Stress, and self-handicapping. The data was analyzed with Pearson’s correlation coefficient and stepwise regression. The results showed that self-handicapping and Academic Expectations Stress have a positive correlation with academic procrastination. In determining which of these variables was a better predictor for academic procrastination, we found that self-handicapping was the most reliable predictor. Therefore, we can conclude that student’s academic procrastination can be predicted using self-handicapping, Academic Expectations Stress. Furthermore, we conclude that by lowering their stress levels, and control self-handicapping, the increase of student’s procrastination can be prevented.