نویسندگان:
فاطمه زهرا احمدی1 ، محمود مهرمحمدی2 ، علی منتظری3 ، جین ولا4 .1عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
2استاد بازنشسته گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
4استاد بازنشسته دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، ایالات متحده امریکا
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با این هدف انجام شد که با تکیه بر دیدگاه دانشجویانِ دانشگاه فرهنگیان، ویژگیهای برنامهی درسی سواد سلامت تعیین شود و بر اساس آن سیاستگذاران و برنامهریزان بتوانند برنامههایی که با نیازهای مخاطبان متناسب است و به افزایش سواد سلامت آنان منجر میشود ارائه دهند. بدین منظور یک پژوهش کیفی از نوع هنجاری انجام شد. شرکتکنندگان این پژوهش، 228 نفر از معلمان شاغل در آموزش و پرورش و 25 نفر از دانشجومعلمانی بودند که در دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل بودند و به صورت نمونهگزینی در دسترس انتخاب شده بودند. ابزار گرد آوری داده، راهنمای مصاحبه و پرسشنامهای متشکل از دو پرسش باز بود. دادههای به دست آمده، کدگذاری و با استفاده از تحلیل مضمونی تحلیل شدند و در مضمونهای برخاسته از دادههای پژوهش گنجانده شدند. تحلیل دادههای گردآوری شده به شش مقوله ختم شد: ضرورت برنامه، شایستگیهای پیشنهادی، نقش مدرس و شیوه تدریس او، محتوای درس سلامت، شیوه ارزشیابی، بیمها و امیدها. یافتهها نشان داد بسیاری از دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه، برنامه درسی مرتبط با سلامت را تجربه نکردهاند. از نگاه مخاطبان اصلی برنامه درسی سواد سلامت، برنامهی اثربخش باید بتواند شایستگیِ مسئولیتپذیری و پاسخگویی نسبت به سلامت خود و دیگران را پرورش دهد. شرکتکنندگان خواستار این بودند که این برنامه توسط مدرسانی ارائه شود که جنسیت یکسانی با دانشجویان دارند و از آن گذشته الگوی رفتارهای سالم را از خود نشان میدهند. محتوای کاربردی و متناسب با زندگی واقعی مورد تأکید تمام شرکتکنندگان پژوهش بود.
Health Literacy and Teacher Education
English Abstract: This research aimed at identifying the learning needs of students of Farhangian University to help the policy makers and curriculum developers offer curriculums which are relevant to their needs and can promote their health literacy. A qualitative study focusing on normative inquiry was conducted in a teacher education center. The participants were 228 professional teachers and 25 teacher candidates who were studying in Farhangian University and were chosen using convenience sampling. An interview guide and a questionnaire with two open-ended questions were used to collect data. Data were analyzed using thematic analysis. They were coded and categorized in emergent themes. The results depict 6 themes for an effective health literacy curriculum defined by the participants: A necessity for health literacy curriculum, proposed competencies, the role of teacher educator, the content, the method of evaluation as well as hopes and fears. According to the participants, there is an urgent need to offer health literacy curriculum in teacher education since they have not experienced it in primary and secondary schools. They believe that an effective health literacy curriculum makes the learners responsible for the health of their and future students. The participants called for educators who had the same gender and were role model for health behavior. A content which is practical and relevant to the real world was proposed by the majority of participants.