نویسندگان:
حسن رضا زینآبادی1 ، حمید رضا آراسته2 ، محسن کچوئی3 ، عبدالحسین عباسیان4 .1دانشیار مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2استاد مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده فارسی: سرمایه گذاری در آموزش های ضمن خدمت اقدام پژوهی تا مادامی که معلمان آموخته ها را به کلاس درس منتقل نکنند، منطقی نیست. سیاستگزاران و پژوهشگران معتقدند که انتقال آموزش زمانی اتفاق می افتد که معلمان انگیزش لازم برای انتقال را داشته باشند. بر این اساس در پژوهش حاضر انگیزش انتقال آموزش های ضمن خدمت اقدام پژوهی بر اساس الگوی ججن فورتنر و همکاران (2010)، در نمونه ای مرکب از 235 معلم آزمون شده است. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه روا و پایا گردآوری و با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و الگویابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج نشان داد که وضع موجود متغیرهای انگیزش انتقال بطور معناداری در سطح مطلوب قرار ندارد. همچنین نتایج آزمون الگوی پژوهش حاکی از برازش قابل قبول آن با داده ها دارد. در این الگو اثر مستقیم «انگیزش خود مختار» و «انگیزش کنترل شده» بر «قصد انتقال» و اثر مستقیم «قصد انتقال» بر «انتقال آموزش» مثبت و معنادار محاسبه شده است. این پژوهش ضمن تأکید بر اهمیت انگیزش معلمان به انتقال آموزش های ضمن خدمت اقدام پژوهی، مدیران مدارس را به عنوان عاملی مؤثر در تقویت و تحریک این متغیر در مدارس مخاطب قرار می دهد.
Motivation to transfer and action research training transfer: Testing a model and evaluating current situation of secondary schools of suburban’s cities of Tehran province
English Abstract: The investment in action research training programs is not sensible unless teachers succeed in translating training contents into classroom. Researchers and practitioners have acknowledged that transfer of training will occur only when teachers have motivation to transfer. For that reason, in the current study, motivation to transfer of action research training of 235 teachers was tested based on Gegenfunter's et al. (2010) model. Data were collected through two valid and reliable questionnaires and were analyzed with one-sample t. test and structural equation modeling. Results showed that the current situation of motivation to transfer variables was not significantly desirable. Also the results of tested model indicated that direct effects of autonomous and controlled motivation on intention to transfer and direct effect of intention to transfer on actual transfer of training were positive and meaningful. This study emphasizes on the importance of teacher's motivation to transfer of action research training and has some implications for principals as an effective factor in motivating this variable in schools.