نویسندگان:
کیوان صالحی1 ، مریم محسن پور2 ، مینو دارایی3 .1دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علومتربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3دانشآموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: ارزشیابی پیامدها، مهمترین مولفهای است که میتواند کیفیت هر نظام، برنامه یا عملکرد را نمایان سازد. پژوهش حاضر با هدف، ارزشیابی کیفیت بروندادها و پیامدهای اجرای "برنامه تعالی مدیریت مدرسه" در مدارس دخترانه دوره دوم متوسطه ناحیه 4 کرج انجام شد. مطالعه در دو بخش کیفی و کمّی انجامگردید. در بخش کیفی به منظور شناسایی و طبقهبندی نشانگرها، ملاکها و معیارهای قضاوت، از سه منبع الف) دیدگاه متخصصان حوزه آموزش متوسطه و ارزشیابی آموزشی، ب) اسناد و مدارک فرادستی سازمان آموزش و پرورش و ج) متون پژوهشی موجود و مرتبط، استفاده گردید و در مجموع 34 نشانگر، 7 ملاک و 12 معیار قضاوت مبتنی بر آراء متخصصان، شناسایی و طبقهبندیگردید. در بخش کمّی، دادهها با استفاده از سه پرسشنامه محققساخته «دانشآموزان»، «دبیران»، و «مدیران و معاونین» گردآوری گردید. روایی محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظرات استادان حوزه ارزشیابی بررسی و تایید شد. به منظور برآورد پایایی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شدکه در هر سه پرسشنامه از میزان قابل قبولی برخوردار بود. بهعلت محدود بودن زیرجامعه مدیران و معاونین، تمامی مدیران و معاونین جامعه هدف (33نفر)، مورد مطالعه قرار گرفت در زیرجامعه دبیران و هنرجویان نیز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای با انتساب متناسب 46 دبیر و 636 دانشآموز از بین مدارس برخوردار، نیمه برخوردار و کمبرخوردار انتخاب شد. نتایج حاکی از آناست که کیفیت برونداد و پیامدهای مدارس مجری برنامه تعالی مدیریت مدرسه، در سطح نسبتاً نامطلوبی قرار دارد. بهمنظور زمینهسازی برای بهبود، پیشنهادهایی متناسب با ساختار، امکانات و شرایط فعلی آموزش و پرورش ارائه گردید.
Using Mixed Method Research to Evaluate the Quality of Output and Outcome of “School Management Excellence Program”
English Abstract: The purpose of the present research was to evaluate quality of School Management Excellence Program (output and outcome) based on (CIPO) model in Second cycle of girls High Schools in the city of Karaj, Iran district no 4. The research method was survey. The population of the research were school principals, assistant principals, teachers and students selected from among girls high schools of Karaj city, district no 4. Totally, 34 indicators and 7 criteria for gathering data regarding output and outcome were identified and classified. Based on derived indicators, 3 questionnaires for students, teachers, principals and assistant principals were designed. Content validity of the questionnaires was reviewed and verified based on the comments of experts, in the field of evaluation. To determine reliability of the three of questionnaires Alpha Cronbach coefficient was used. The reliability coefficient had an acceptable rate (over 0.85). Due to the limitation of population size, all principals and assistant principals (33 persons) were selected to participate in this research. Furthermore, 46 teachers and 636 students were selected from among successful, semi-successful and low successful schools by sampling method. Research findings indicates that quality of implementing of program in output and outcome from the view point of principals, assistants, teachers and students have been reported partially undesirable. Finally, for the betterment of School Management Excellence some suggestions were proposed.