نویسندگان:
پروین صمدی1 ، فرزانه سلامی2 .1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2استادیار دانشگاه الزهراء (س)
چکیده فارسی: چکیده: وجود ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو در بهبود فرایند آموزش و یادگیری نقش مهمی دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر در برقراری ارتباط میان دانشجویان و اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و جامعه آماری آن کل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است که با نمونهگیری طبقهای تصادفی 1440 دانشجو انتخاب شدند. پرسشنامهای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیگ و بخش مربوط به خصوصیات فردی و حرفهای استاد توسط دانشجویان تکمیل گردید. سپس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار آماری SPSS و آمار استنباطی به صورت توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار و مقایسه گروهها با استفاده از آزمون آماری مجذور کای استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد به نظر دانشجویان مهمترین عوامل مؤثر در ارتباط دانشجو و استاد در حیطه عوامل حرفهای استاد بیشترین درصد مربوط به انتقال واضح مطالب و توانایی در تفهیم درس توسط استاد (66.4)، احترام استاد به دانشجویان (63.3) و در عوامل فردی بیشترین عامل صمیمیت و همدلی استاد با دانشجویان (61.9) و رعایت عدالت استاد در برخورد با دانشجویان (61.3) است. در حالی که سن و جنس استاد به ترتیب با 20.2 و 19.4 درصد در این ارتباط کمترین تأثیر را دارد. از دیدگاه دانشجویان برخی مشخصههای حرفهای استاد که بیانگر مهارت تدریس اوست، و برخی مشخصههای اخلاقی او در برقرای ارتباط، موثر شناخته شدند. برای بهبود این ارتباط برگزاری دورههای آموزشی توصیه می شود.
Effective factors of the centered quality relationship between teacher and student
English Abstract: Abstract: Abstract: In order for improving the learning process, it is crucial of importance to identify effective factors in establishing communication between students and faculty members. This research was done to determine Shahid Beheshti students' points of view regarding such factors. This is a descriptive-cross sectional study that includes 1440 students from Shahid Behshti University whom selected through stratified sampling method in 2012-2013. A questionnaire comprising two parts; demographic data and 24 questions concerning the assessment of professional and moral factors in establishing communication between students and faculty was used. The scale of the questionnaire was a five point scale. Data was analyzed by SPSS software utilizing mean, frequency distribution and standard deviation. The groups' comparison was made by chi2. Results: According to students ’views, the most effective factors in establishing communication, respectively were knowledge transfer (66.4), the teacher respect (63.3) and personal factors were teacher sympathy (61.9) and teacher justice (61.3). While the age and gender of the teacher respectively 20.2 and 19.4 percent are the least affected elements. According to students” view some educational characteristics reflecting the teaching skills and some of moral qualities in teachers are effective in establishing communication between faculty members and students. Training courses are extremely recommended to improve this communication.