نویسندگان:
عباسعلی حسین خانزاده1 ، محبوبه طاهر2 ، ارزو ملکی منش3 ، آرزو مجرد4 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران
4کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده فارسی:
نوجوانی مرحلهای از تحول است که احتمال بروز رفتارهایی مانند رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی در آن وجود دارد، مهارت خودآگاهی میتواند بسیاری از این مشکلات را در نوجوانان به حداقل برساند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش رفتارهای پرخاشگرانه، اعتیادپذیری، و خودکشی دانشآموزان دختر دبیرستانی انجام شد. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور 40 دانشآموز شهرستان خشکبیجار که نمرات بالایی در رفتارهای پرخاشگری، اعتیادپذیری، و خودکشی داشتند برحسب شرایط ورود به پژوهش به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 20 نفر). پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992)، اعتیادپذیری وید و همکاران (1992)، و خودکشی بک و همکاران (1979) برای هر دو گروه در مراحل پیش-آزمون و پسآزمون اجرا شد. آموزش مهارتهای خودآگاهی به مدت 11 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش انجام شد درحالیکه گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند و در پایان برای هر گروه پسآزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش پرخاشگری (001/0>p) و خودکشی (01/0>p) در دانشآموزان میشود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد آموزش مهارتهای خودآگاهی سبب کاهش اعتیادپذیری دانشآموزان نشد (01/0
The Effectiveness of Self-Awareness Training on Reduce Aggressive Behavior, Addict ability, and the Suicide of High School Girl Students
English Abstract: Adolescence is a stage of development that many risk behaviors such as aggressive behavior, addiction, suicide may happen in it. Self-awareness skills can minimize many of these problems in adolescents. This study aims to investigate the effect of self-awareness on reducing aggressive behavior skills, addiction, and suicide among high school female students. The research method is of experimental and the design is pretest - posttest with a control group. For this purpose, 40 students from Khoshkebijar city were selected who had high scores on aggressive behaviors, addiction and suicide and were eligible for the study and randomly assigned to experimental and control groups (20 subjects each group). The Buss-Perry Aggression Questionnaire (1992), Weed et al. Addiction Questionnaire (1992) and Suicide Questionnaire of Beck et al. (1961) were conducted for both groups as pre-test. Then self-awareness skills training for 11 sessions of 60 minutes was performed for the experimental group while the control group did not receive any intervention and in the end both groups were evaluated through the same questionnaires again. Data obtained from the questionnaires were analyzed by analysis of co-variance. Results showed that training can reduce aggression and self-awareness skills (p <00/01) and suicide (p< 0/01) among students. And it also showed that self-awareness training didn’t reduce addiction among students (p>0/01). Self-knowledge skill improves the students 'aggression, addictiveness, and suicide by increasing their adolescent girls' knowledge.