نویسندگان:
بهبود یاری قلی1 ، محمد حرفتی سبحانی2 ، جواد قصاب زاده3 ، حبیبه رحیمی4 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
4دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، ادراک تجربیات معلمان از عوامل موثر در پیدایش خشونت در مدارس می باشد. تا با شناسایی عوامل زمینه ساز آن به سهولت بتوان نسبت به کاهش و یا خشکاندن سرچشمه های آنها، مبادرت کرد. روش تحقیق حاضر در قالب تحقیق کیفی و از نوع پدیدارشناسانه می باشد. و از این رو از بین معلمان با سابقه در شهرستان ارومیه، تا نائل شدن به حد اشباع اطلاعات، 12 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری هدفمند ، مورد انتخاب و مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. گفتگوها با استفاده از روش اسمیت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، یافته های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که عوامل مولد خشونت درمدارس را می توان در سه مضمون کلی عوامل فردی، مدرسه ای و جامعه شناختی، تقسیم بندی نمود. به این ترتیب برای شناخت سرچشمه های خشونت در مدارس، علاوه بر ویژگی های ژنتیکی، جنسیتی و موقعیتی و بلوغ افراد، بایستی ویژگی های فیزیکی مدرسه و مشخه های سازمانی و مدیریتی و نیز عوامل جامعه شناختی، اقتصادی و خانوادگی و مهم تر از همه رسانه ها را نیز بایستی مورد ملاحظه قرار داد. در فرجام مقاله پیشنهادهای لازم ارائه شد.
Teachers’ experiences of the underlying factors of violence in schools, a phenomenology study
English Abstract: This research aims to conceptualize teachers' experiences of the effective factors underlying violence in schools because nowadays, aside from students, teachers are also struggling with this problem. Therefore, by identifying its underlying factors, violence can easily be decreased or even eliminated completely. This study is a qualitative research based on phenomenological methodology. In order to obtain the maximum amount of information, using purposeful sampling data, 12 veteran teachers in the city of Urmia were interviewed through semi-structured interviews. Discussions were analyzed using Smith's method. The results showed that the factors underling violence in schools can be categorized into three broad themes of individual, school-related and sociological factors.In order to understand the origins of violence in schools, in addition to genetic characteristics, age, gender and maturation of individuals and situational factors ; physical features , organizational and management characteristics of schools as well as factors beyond school such as sociological, economic, and family- related effects and most importantly, the media should also be considered.