چکیده فارسی: هدف این پژوهش تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری بود. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود و تعداد 280 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای مدارس دولتی شهر کوهدشت در سال تحصیلی 93-92 (4801N=) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی، شخصیت گلدبرگ و شیوههای فرزندپروری والدین اجرا و تحلیل شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و سبکهای فرزندپروری میتوانند تغییرات اهمالکاری تحصیلی را در دانشآموزان تبیین کنند (P<0.01). میان روانرنجوری با اهمالکاری تحصیلی رابطه مثبت معناداری وجود دارد (P<0.01). همچنین میان وظیفهشناسی و گشودگی با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.01)؛ اما میان ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و مقبولیت با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان رابطۀ معنادار وجود ندارد. در زمینۀ سبکهای فرزندپروری نیز میان سبک فرزندپروری مسامحهکار و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی مثبت وجود دارد (P<0.01). همچنین میان سبک فرزندپروری مقتدرانه و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی منفی وجود دارد (P<0.05)؛ اما میان سبک فرزندپروری سختگیرانه و آسانگیر با اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان همبستگی وجود ندارد. به طور کلی میتوان نتیجهگیری کرد که سبکهای فرزندپروری و ویژگیهای شخصیتی میتوانند اهمالکاری تحصیلی را در دانشآموزان تبیین کنند.
The Explanation of Academic Procrastination Behavior of Students Based on Personality Traits and Parenting Styles
English Abstract: The present study was carried out to explain academic procrastination of students based on personality traits and parenting styles. The research design was correlational. The population of the study comprised the entire high school students in the City of Kouhdasht in academic year 2013-2014 (N= 4801). The sample was drawn through multi-stage cluster sampling method and 280 students were selected. The instrumentation comprised academic procrastination scale, Goldberg's personality inventory and parenting styles questionnaire. The obtained data were analyzed through descriptive (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation and simultaneous regression analysis). Results showed that personality traits and parenting styles could explain academic procrastination variations in the students. Neuroticism had a positive relationship with academic procrastination, whereas a negative association was observed between academic procrastination, conscientiousness, and openness to experience. However, there was no significant relationship between academic procrastination, extroversion and agreeableness. In addition, a positive relationship was observed between neglectful parenting style and academic procrastination, whereas a negative association was observed between authoritative parenting style and academic procrastination. And finally there was no relationship between academic procrastination and authoritarian and indulgent parenting styles.
Keywords: academic procrastination , high school students , personality traits , parenting styles , procrastination .