نویسندگان:
منیجه شهنی ییلاق1 ، ایمان عبیاوی2 ، نجمه حمید3 .1استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
3دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی معنا درمانی مذهبمحور بر افزایش انگیزش تحصیلی و رضایت از زندگی در دانشآموزان پسر مبتلا به افسردگی پایه اول دبیرستانهای ناحیه 4 اهواز در سال 91-90 بود. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه بوده است. نمونه مورد بررسی شامل 60 دانشآموز است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و دارا بودن یک انحراف معیار کمتر از میانگین در پرسشنامههای افسردگی بک، انگیزش تحصیلی هارتر و رضایت از زندگی هیونبر انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقهای آموزش معنادرمانی مذهبمحور داده شد؛ اما گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. در پایان مداخلات، پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامههای افسردگی بک، انگیزش تحصیلی هارتر و پرسشنامه رضایت از زندگی هیونبر بوده است. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیری (مانکوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل آشکار ساخت که بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0p<). میزان انگیزش تحصیلی و رضایت از زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه بهطور معنیداری افزایش یافت. درنتیجه میتوان گفت معنادرمانی مذهب محور باعث افزایش انگیزش تحصیلی و رضایت از زندگی در دانشآموزان افسرده خواهد شد.
The efficacy of logo therapy based on religious approach on academic motivation and life satisfaction on first grade high school male students suffered from depression
English Abstract: The aim of the present research was to investigate the efficacy of logo therapy based on religious approach on academic motivation and life satisfaction on first grade male students suffered from depression in 4th area high schools in 1390-91. The research method was experimental with pre-post and control group. The sample consisted of 60 students who were selected by random cluster sampling and were matched from age, educational status, having one standarad deviation below the mean in depression, life statifaction and academic motivation, and other criteria considered in this research. Then randomly devided into two groups as experimental and control. The instruments were Beck Depression Inventory (BDI), Harter Academic Motivation Inventory (HAMI) and Huebner Life Satisfaction Inventory (HLSI). The experimental group administered 10 sessions of logo therapy based on religious approach but the control group did not recieve any intervention. The data were analyzed with MANCOVA. The results indicated that there was a significant difference between experimental and control group in life satisfaction and acacdemic motivation (P<0.001).The rate of life satisfaction and academic motivation in experimental group in comparison with pretest and control group significantly increased. It was concluded that the logo therapy based on religious approach significantly increased the academic motivation and life satisfaction in first grade high school male students suffered from depression.