نویسندگان:
آرش شهبازیان خونیق1 ، زبیر صمیمی2 ، رامین حبیبی کلیبر3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3دانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده فارسی: یکی از مهمترین عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی میگردد، سرزندگی تحصیلی است. پژوهش حاضر باهدف تمایز دانش آموزان با سرزندگی تحصیلی بالا و پایین بر اساس مؤلفههای خوشبینی تحصیلی و جهتگیری هدف انجام شد. روش پژوهش حاضر علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان سنندج در سال تحصیلی 95-1394 به تعداد 4300 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 370 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. . برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای خوشبینی تحصیلی دانشآموزان (1392) با ضریب آلفای کرونباخ 87/0، جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001) با ضریب آلفای کرونباخ 88/0 و سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) با ضریب آلفای کرونباخ 80/0 استفاده گردید. روایی هر سه پرسشنامه نیز، در حد مطلوب بود. دهقانی زاده مطلوبی دادهها با استفاده از آزمون تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای تجزیه تابع تشخیص، منجر به یک تابع تشخیص معنادار شد که طبق این تابع مؤلفهی اعتماد دانشآموزان به معلمان مربوط به خوشبینی تحصیلی و مؤلفه تسلط-گرایش مربوط به جهتگیری هدفی دارای بالاترین توان در تمایز دو گروه از دانشآموزان بودند. همچنین نتایج تجزیه تابع تشخیص نشان داد که اکثر دانش-آموزان با سرزندگی تحصیلی پایین با بالاترین درصد تشخیص (8/75 درصد) بهدرستی از دیگر دانشآموزان متمایز شده بودند و 73 درصد از افراد دو گروه طبق تابع بهدستآمده بهطور صحیح مجدداً طبقهبندیشده بودند. نتایج این طبقهبندی مجدد نشانگر توان متغیرهای مذکور در تمایز میان دانش آموزان دارای سطوح مختلف سرزندگی تحصیلی بود.
Discrimination of Students with High and Low Academic vitality based on Academic optimism and Goal orientation
English Abstract: One of the most important factors that lead to academic achievement is academic vitality. The aim of this study was to discrimination of students with high and low academic vitality based on components academic optimism and goal orientation. The method of this study was causal-comparative. The study statistical population included second high school female and male students (n: 4300) of sanandaj city who were studying in the academic year 2015-2016. A sample of 370 persons was selected by the cluster sampling method and using the table of Krejcie and Morgan. For data gathering of the student academic optimism questionnaire (2013) with Cronbach's alpha coefficient 0/87, the goal achievement questionnaire (2001) with alpha coefficient 0/88 and the academic vitality (2012) with alpha coefficient 0/80 were used. Data were analyzed using the discriminant function analysis test. The results of the discriminant analysis, leading to a significant recognition function that the according to this function respectively component trust in teachers as to academic optimism and component mastery-trends as to goal orientation had the highest ability to differentiate between two groups of students Also, the majority of the students with low academic vitality with the highest percentage of recognization (75.8%) were correctly distinguished from other students and 73% of the subjects in the two groups were classified according to the obtained function correctly. The results of this reclassified marker the ability of these variables it was the distinction between students with different academic vitality levels.