نویسندگان:
پروین احمدی1 ، مرضیه سرابی2 .1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2: دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهراء(س)، تهران، ایران
چکیده فارسی:
مبانی ارزشیابی براساس نظریه ساخت و سازگرایی
چکیده
هدف این مقاله ارائه الگوی ارزشیابی براساس رویکرد ساخت و سازگرایی است.پژوهش کنونی از نوع کیفی است که در قالب پژوهش های بنیادی – کاربردی و با بهره گیری از روش تحلیلی – اسنادی صورت گرفته است.در مراحل پژوهش ابتدا به تحلیل مفاهیم ارزشیابی و نیز ساخت و سازگرایی پرداخته شده است. در ادامه ضمن ارائه مزیت های این رویکرد با تشریح برخی از روش های کاربردی ارزشیابی مبنی بر ساخت و سازگرایی الگویی کلی ارائه شده است. با مطالعه در این حوزه می توان دریافت که علی رغم برخی موانع و نیز انتقادات نسبت به این رهیافت،ساخت و سازگرایی به طور دائم در حال بازسازی،رشد و توسعه مفاهیم و کاربردهای عملی در زمینه تعلیم و تربیت و نیز برنامه درسی است.نتایج پژوهش گویای آن است که با وجود مزیت های فراوان رویکرد ساخت و سازگرایی در تمامی عناصر برنامه درسی از جمله ارزشیابی، مسیر بلندی تا نهادینه شدن این رویکرد در آموزش و پرورش ما وجود دارد. از این رو پیشنهاد شده است تا در تدوین کتاب های درسی براساس رویکرد ساخت و سازگرایی و آموزش رویکرد فوق به معلمان اهتمام بیشتری صورت گردد.
Evaluation Basics based on Constructivism theory
English Abstract: AbstractEvaluation Basics based on Constructivism theory Abstract The purpose of this paper is to present an evaluation model based on the constructivism approach. Current research is qualitative and it have been made in the form of Basic research - applied and using the analytical method – documents. This research has initially analyzed the concepts of evaluation as well as constructivism. In the following, The advantages of this approach are presented with an explanation of some of the applied methods of evaluation based on the constructivism and a general pattern is presented accordingly. By studying this, it can be seen that Constructivism is constantly rebuilding and developing practical concepts and applications in education, as well as curriculum. In spite of some barriers and criticisms of this approach. The research results indicate that, despite the many advantages of constructivism approach in all elements of curriculum including evaluation, there is a long way to institutionalizing this approach in our education. Therefore, it is suggested that more efforts should be done in editing textbooks based on the constructivist approach and teaching the above-mentioned approach to teachers.