نویسندگان:
اکبر رهنما1 ، نجمه احمد آبادی آرانی2 ، حمید احمدی هدایت3 .1دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد ، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی ریچارد رورتی و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبایی با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و انتقادی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است برخی از ریچارد رورتی به عنوان یک فیلسوف پست مدرن در حوزه اخلاق و تعلیم و تربیت نام می برند مهمترین ویژگی های اساسی اخلاق از منظر رورتی مشتمل بر ضد بنیادگرایی بودن اخلاق، کثرت گرایی، ضد سلطه گرایی، همبستگی اجتماعی، اخلاق بدون اصول، پیشرفت اخلاقی و جایگاه کلیدی ادبیات در اخلاق است. از نظر رورتی، تربیت اخلاقی امری اختصاصی و محلی است و هنجارهای جهان شمول وجود ندارد که بتواند راهنمای عمل جهانیان باشد همچنین تربیت اخلاقی رورتی مبتنی بر گفتمان است که با بکارگیری بازیهای زبانی، میتوانیم به یادگیری اخلاقی کمک نماییم .رورتی مهمترین اهداف تربیت اخلاقی را تهذیب یا پالایش، خودسازی و عاملیت انسان، عدم تمایز میان امر واقع و ارزش در تربیت اخلاقی و همگرایی و ادراک متقابل ذکر می کند. در آراء تربیت اخلاقی ریچارد رورتی ، نقطه ضعف ها و اشکال هایی دیده می شود که می توان بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی (ره) به عنوان اندیشمند مسلمان و صاحب نظر در حوزه تربیت اخلاقی مورد نقد و بررسی قرار داد که از جمله میتوان، نفی فطرت در دیدگاه رورتی، نفی فرا روایت ها ، رویکرد تکثر گرایانه و ضد اقتدار گرایانه بودن رورتی در تربیت اخلاقی را اشاره نمود.
Analysis of the foundations of ethics and moral education in the perspective of Richard Rorty and its critique from the perspective of Allameh Tabatabaei
English Abstract: The purpose of this study, analysis and criticism of Richard Rorty's moral education is the theoretical foundation of Allameh Tabatabai. This method of qualitative research comparative study documents. The findings showed that Rorty's basic features, including anti-fundamentalist ethics from the perspective of ethics, pluralism, anti-domination and social cohesion. Rorty achieve the ideal society (liberal society) and become the "ideal citizen" is cited as the most important goals of moral education. On the other hand, Tabatabai (RA) in the field of pure and very interesting points about the ethical issues of research and have considered and in this regard, have offered useful tips and hints. Richard Rorty's views of moral education, disadvantage and shapes can be seen that it can be reviewed and evaluated on the basis of Allameh Tabatabai including denial of nature in Rorty's view, anti-foundationalism in Rorty's view, consistent with liberalism in moral education in Rorty's view, the break is and should be in Rorty's view, the approach Rorty's pragmatism plurality of moral education, Rorty extreme emphasis on emotion in ethics, anti-totalitarianism approach in moral education, training border corruption and the denial of objectivity in moral theory cited.