نویسندگان:
لیلا کریمی جوزستانی1 ، امیر قمرانی2 ، احمد یارمحمدیان3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
2استادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
3دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص
چکیده فارسی:
چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر اثر پیگمالیون به معلمان، بر خودپنداره و رضایت از مدرسه دانش آموزان دارای اختلال یادگیری املا بود. طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی(پیش آزمون _ پس آزمون با گروه کنترل) بود. جام عه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری املا شهر اصفهان در سال تحصیلی93-1392 بودند که از میان آنها 30 دانش آموز با اختلال یادگیری املا به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در گروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند(15 دانش آموز در گروه آزمایش و 15 دانش آموز در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده، پرسشنامه های خودپنداره، رضایت از زندگی، آزمون اختلال املا و آزمون هوشی وکسلر بود. داده های به دست آمده با نرم افزار SPSS 23 در دو سطح توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل کواریانس چندمتغیری) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخش بودن روش درمانی پیگمالیون بر خودچنداره و رضایت از مدرسه دانش آموزان بود(001/0کلید واژه ها: پیگمالیون، رضایت از مدرسه، خودپنداره، اختلال یادگیری املا.
Effectiveness of education based on Pygmalion effect for instructors on self image and satisfaction of school in students having dictation learning disorder
English Abstract: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of education based on the effect of pygmalion on teachers on self-concept and school satisfaction of students with spelling learning disorder. The present study was a semi-experimental (pre-test-post-test with control group). The statistical population of the study included all students with spelling learning disorder in Isfahan city during the academic year of 2012-13. Among them, 30 students with spelling learning disorder were selected through multistage cluster sampling method and was assigned in experimental, Control groups (15 students in the experimental group and 15 students in the control group). The instrument used was self-concept questionnaire, life satisfaction, spelling abnormal test and Wechsler's IQ test. Data were analyzed by SPSS-23 software at two levels of descriptive (mean, standard deviation) and inferential (multivariate covariance analysis). The results of the study indicated that the Pixar method was effective in self-efficacy and student satisfaction (P<0.001). Therefore, teacher perception is one of the factors influencing the students 'self-concept and satisfaction with spelling disorders, and this method can be used as a complementary educational tool to improve educational inefficiencies and effective learning strategies affecting students' performance. Keyword: Pygmalion, school satisfaction, self-concept, spelling learning disorder.