نویسندگان:
نگین همتی1 ، ناصر نوشادی2 ، فریبرز نیکدل3 .1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
2استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
3استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
چکیده فارسی: در پژوهش حاضر رابطه انگیزش تحصیلی و مشغولیت عاطفی با میانجیگری هیجانهای پیشرفت مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان پژوهش، 315 دانشجو (173 نفر زن و 142 نفر مرد) رشته ها و مقاطع مختلف دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاس مشغولیت تحصیلی (ریو و تسنگ، 2011)، مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند، 1989) و پرسشنامه ی هیجان های پیشرفت (پکران، 2005) استفاده شد. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرم افزار AMOS ویراست 24 انجام گرفت. روابط واسطه ای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافته ها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. برازش بهتر از طریق حذف یک مسیر غیر معنی دار حاصل شد. نتایج نشان دادند که انگیزش درونی اثر مثبت و معنی دار و انگیزش بیرونی اثر منفی و معنی داری بر مشغولیت عاطفی دارند، در حالی که اثر بی انگیزگی بر مشغولیت عاطفی معنی دار نبود. نتایج مربوط به روابط غیر مستقیم نیز نشان دادند، ابعاد انگیزش تحصیلی از طریق هیجان های مثبت و انگیزش درونی و بی انگیزگی از طریق هیجان های منفی اثرات غیر مستقیم معنی داری بر مشغولیت عاطفی دارند.
Presenting of Structural Model for Academic Motivation and Emotional Engagement: According to Mediator Role of Achievement Emotions
English Abstract: In this study, the relationship between academic motivation and emotional engagement with mediator role of achievement emotions is surveyed. Participants were 315 college students (173 female and 142 male) in different fields and sections in faculty of psychology and education at Shiraz University that were chosen by stratified random sampling. For measuring the variables, Academic Engagement Scale (Reeve and Tseng, 2011), Motivation Scale (Vallerand ,1989) and Achievement Emotions Questionnaire (Pekrun, 2005), were used. Fitness of the proposed model was examined through structural equation modeling (SEM), using AMOS-21 software package. The indirect effects were tested using the bootstrap procedure. Findings indicated that the proposed model fit the data properly. Better fit and more meaningful results obtained by eliminating one insignificant path. The results indicated that intrinsic motivation has significant positive effect and extrinsic motivation has significant negative effect on emotional engagement, but amotivation has no significant effect. The result of indirect relationship showed that dimensions of academic motivation through positive emotions and intrinsic motivation and amotivation through negative emotions have significant indirect effect on emotional engagement.