نویسندگان:
لیلا طالب زاده شوشتری1 ، احمد خامسان2 ، هادی پورشافعی3 .1استادیار گروه روانشناسی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران
2دانشیار گروه روانشناسی دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند ایران
3دانشیار دانشکدۀ علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر شناسایی اسنادهای اساتید موفق در تدریس اثربخش بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه است. بدین منظور پانزده نفر از اساتید برجستۀ دانشگاههای سراسری، آزاد و پیام نور بیرجند که طی یک دورۀ پنجساله در ارزیابیهای دانشجویان از کیفیت تدریس بالاترین نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه و پیشینۀ موضوع جمعآوری شدند و با روشهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. براساس نتایج اساتید معتقدند تدریس اثربخش دو دسته نیازهای علمی و پرورشی دانشجویان را برطرف مینماید. در این پژوهش، بر مبنای روش بنیادبخشی نظریه الگویی برای تدریس اثربخش ارائه شده است. بر پایۀ نتایج، توانایی استاد در انتقال توانمندیها و ویژگیهای خود به دانشجویان در اثربخشی تدریس نقش اساسی دارد لذا لازم است اساتید به توانایی انتقال توجه ویژهای داشته باشند. همچنین تدریس اثربخش، بر حسب ماهیت رشتههای تحصیلی متفاوت است، و نیز دانشجویان اساتیدشان را بر اساس توانمندی آنها (نه نگرش شخصی) ارزیابی مینمایند.
Attributions of Successful Professors in Effective Teaching based on Grounded Theory Method
English Abstract: The purpose of this research is to identify Attributions of successful professors in effective teaching based on “Grounded Theory” method. For this purpose, 15 dominant professors from Birjand, Azad and Payame Noor universities that had obtained the higher grades in student assessment for quality of teaching, for five past year period, were selected by targeted sampling. The data has been collected from interview and the research background. Data were analyzed by open coding, axial coding and selective coding. In this research based on grounded theory a model for effective teaching is exhibited. Results showed that the core concept is the professor’s ability to transfer his/her capabilities and characteristics to students, and professors must pay special attention to ability to transfer capabilities. Professor’s definitions for effective teaching were different according to different nature of courses. Results also showed that students evaluate their professors based on his/her Capabilities not their personal attitudes.