نویسندگان:
رحیم شیرازی1 ، بهناز مهاجران2 ، علیرضا قلعه ای3 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه ارومیه
2مدیر گروه و دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
3دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی انتظارات والدین و مشارکت والدین در رابطه بین انتظارات معلمان با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. به منظور انتخاب نمونه آماری پژوهش ، 8 دبیرستان پسرانه و 8 دبیرستان دخترانه از بین 34 دبیرستان ناحیه یک ارومیه به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس، از هر دبیرستان دو کلاس، در مجموع 16 کلاس به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. بدین ترتیب مجموع دانش آموزان شانزده کلاس 355 نفر ( 200 پسر و 155 دختر) حجم نمونه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. روایی پرشنامه با استفاده از قضاوت متخصصان و پایایی ابزار مورد استفاده در تحقیقات قبلی تاییدشده و در این تحقیق نیز آلفای کرونباخ پرسشنامه های انتظارات والدین،مشارکت والدین،انگیزه پیشرفت تحصیلی تایید شدند. برای آزمون فرضیه ها و مدل از روش های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد و این آزمون با استفاده از spss نسخه 21 و لیزرل8/8 تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان می دهند که مشارکت والدین در رابطه بین انتظارات معلمان و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، نقش میانجی دارد ولی انتظارات والدین در این رابطه نقش میانجی ندارد.
The mediating role of parental expectations and parental involvement in the relationship between expectations of teachers with academic achievement in third grade students in West Azerbaijan Province 94-95
English Abstract: The aim of this study was to explore the mediating role of parent exceptions and parent involvement in the relation of teacher exceptions and academic motivation of students in third grade students in West Azerbaijan Province 94-95. This study is a surveying-describing study regarding its nature and methods of data gathering. To data gathering and to select research sample 8 of 8 High School girls' high school among 34 school districts were randomly classification selected Uremia in West Azerbaijan Province. To test the hypothesis and model correlation and multiple regression methods were used and the test using spss version 21 and LISREL 8/8 were analyzed. The findings show that parental involvement in the relationship between teacher expectations and student academic achievement, parental expectations in this respect the role of mediator, but no mediator.