نویسندگان:
غلامرضا شمس مورکانی1 ، سهیلا مختاری2 ، مریم ارمندئی3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی از دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی روابط جو سکوت، احساس امنیت روانی و رفتار سکوت کارکنان دانشگاه است. مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه الزهرا (س)در سال تحصیلی 93-92 است (468N=)که از این تعداد، با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 211 نفر انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه "امنیت روانی" (ادمونسون، 1999)، "جو سکوت"(واکولا و بورادوس، 2005) و"رفتارسکوت"(واکولا و بورادوس، 2005) استفاده شد. رواییپرسشنامهها با استفاده از نظر متخصصان دانشگاهی بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب80/0، 89/0 و90/0به دست آمده است.جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهای tتک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر به کمک نرمافزارهایSPSS و LISRELاستفاده شد. نتایج نشان داد که جو سکوت رابطه منفی و معناداری با امنیت روانی (485/0r=-)، و امنیت روانی رابطه منفی و معناداری با رفتار سکوت (464/0-r=) دارد. همچنین نتایج حاکی از آن بود که جو سکوت به صورت مستقیم و با واسطه امنیت روانی بر رفتار سکوت تأثیر معنیداری دارد.
A study of the relationship between silence climate, psychological safety, and silence behavior of employees
English Abstract: This study aimed at investigating the relationship between silence climate, psychological safety and silence behavior of universityemployees. The study was descriptive -correlational and survey one. The statistical population included all the employees ofthe Alzahra university during the academic year 2013-2014 (N =468). Among them, 211cases were selected andtested through simple random sampling technique. Three questionnaires, namely “psychological safety” (Edmonson, 1999), “silence climate” (2005) and “silence behavior” (2005) were used to collect data. Questionnaires validity was approved by academic experts. The reliability ofthe questionnairesusing Cronbach's alphawas calculated as 0.80, 0.89 and 0.90 respectively. The one-samplet-test, Pearson correlation coefficient, stepwise regressionand path analysis were used to analyze data by means of SPSSandLISREL softwares. Resultsshowed that there was a significant negative relationshipbetween silence climate and psychologicalsafety(r=-0.485), and a negative relationship between psychological safety andsilence behavior (r=-0.464).Theresults also suggestedthat the silence climate directly and throughpsychological safety mediationhas a significantimpacton the silence behavior.