نویسندگان:
بهبود یاری قلی1 ، زهرا شعوری میلانی2 ، نسرین همایونی بخشایش3 .1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،
2دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
3دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی تجربه دانشجویان ساکن خوابگاه از شب امتحان بهمنظور تبیین زوایا و ابعاد مختلف آن است. روش پژوهش حاضر، تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی است که به همین منظور از بین دانشجویان خوابگاهی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات، 12 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری هدفمند، مورد انتخاب و مورد مصاحبه قرارگرفتهاند. گفتگوها با کسب اجازه از افراد ضبط و روی کاغذ پیاده شد و با استفاده از روش کلایزی، جملات و عبارات مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج بررسی نشان داد که 8 مفهوم اصلی و 20 زیر مفهوم را میتوان از مصاحبهها استخراج کرد که عبارتاند از: استاد (هنر تدریس استاد و شخصیت استاد)، واحد درسی (موردعلاقه بودن واحد درسی و حجم مطالب واحد درسی)، خواب (میزان خواب و کیفیت خواب)، پاسخهای هیجانی (کاهش آستانه تحمل، عدم تمرکز و تأثیرات فیزیولوژیک، استرس، ترس)، ویژگیهای محیطی (فضای فیزیکی و فضای روانی)، دوره و رشته تحصیلی (مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و آغاز مقطع و آغاز امتحانات)، مدیریت ارتباط (کنترل و ایجاد تعامل مطلوب و ایجاد اختلال شبکههای اجتماعی) و مهارت مطالعه و برنامهریزی (مهارتهای مطالعه و برنامهریزی و آمادگی). نتایج بهدستآمده نشانگر آن است که مهمترین ویژگی شب امتحان اضطراب امتحان است که برخی از عوامل ایجاد اضطراب امتحان وابسته به ویژگیهای شخصیتی دانشجویان است و برخی دیگر شرایطی است که برای اکثر دانشجویان مشترک بوده و امکان حذف آن از جانب دانشجویان مقدور نیست.
Dormitory Students Experiences of the Night before Exam: A Phenomenological Study
English Abstract: The present study is aimed at investigating dormitory students’ experiences of the night before exam for explaining its different aspects and dimensions. The research uses a qualitative research method and phenomenological technique. To conduct the study, 12 students were selected from among dormitory students of Azarbaijan Shahid Madani University via the purposive sampling technique until data saturation. Then, they were interviewed. The interviews were transcribed with participants’ permissions. Then, the sentences and clauses of interviews were analyzed using Colaizzi's method. the results indicated that 8 main themes and 20 subthemes can be extracted from interviews: professor (the teaching style of professors and their personality), curriculum (the favorability of the curriculum and the volume of its contents), sleep (sleep degree and sleep quality), emotional responses (reduction of tolerance threshold, lack of concentration and physiological effects, stress, fear) , environmental characteristics (physical spaces and mental spaces), courses and fields of study (academic degree, field of study and beginning of the course and the beginning of exams), communication management (control and creation of optimal interactions and the occurrence of social network disruptions), and study and planning skills (study and planning skills and readiness). The obtained results indicate that the most important characteristics of the night before exam is that some of the factors affecting exam anxiety are dependent on students’ personality characteristics, while some others are those conditions common for most students and cannot be removed by themselves.