نویسندگان:
ندا ابراهیمی مقدم1 ، بیتا صمدی2 ، اصغر شریفی3 .1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران
2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر تمایل و عدم تمایل به انتخاب رشته هنر بوده است. روش تحقیق توصیفی (پیمایشی) و جامعه آماری آن را دانش آموزان دختر مدارس دولتی اول متوسطه منطقه 2 شهر تهران به تعداد 2105 نفر تشکیل دادند که از بین این جامعه تعداد 327 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی خوشهای انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته در مقیاس پنج درجهای لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن بوسیله اساتید و خبرگان مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار به کمک اجرای آزمایشی و ضریب آلفای کرونباخ (77/0) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای k-s، تحلیل عاملی و فریدمن استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان داد که به ترتیب اولویت، خصوصیات فردی، عوامل خانوادگی، مدرسه و معلمین و مشاورین، تاثیر همسالان و دیگران چهار عاملی هستند که در تمایل دانشآموزان به رشته هنر تاثیر دارند. همچنین نتایج تحقیق بیانکنندهی آن بود که به ترتیب اولویت، عوامل خانوادگی، مدرسه و معلمین و مشاورین، تاثیر همسالان و دیگران و در نهایت خصوصیات فردی چهار عاملی هستند که در عدم تمایل دانشآموزان به رشته هنر تاثیر دارند. شناسایی و بررسی این عوامل میتواند در فرآیند هدایت تحصیلی دانشآموزان مفید باشد.
Identifying the effective factors and reluctance to choose the art of communication and the tendency to the master
English Abstract: The purpose of this study was to identify the factors influencing the tendency and unwillingness to choose the field of art. The research method was descriptive (survey) and the statistical population of this study was female students of first grade secondary schools of Tehran city (zone 2) in 2105 people, out of this community, 327 people were selected randomly by cluster sampling. The data-gathering instrument was a researcher-made questionnaire based on Likert scale, whose face and professors and experts confirmed content validity. Reliability of assessment was done by use of Cronbach's alpha coefficient (0.77). For analyzing the data, k-s, factor analysis and Friedman tests have been used. The results showed that in order of priority, personal characteristics, family factors, school and teachers and counselors, the impact of peers and others are four factors that affect students' interest in the field of art. In addition, the results of the research indicated that in order of priority, family factors, school and teachers and counselors, the impact of peers and others, and individual characteristics are the four factors that affect students' unwillingness in the field of art. Identifying and investigating these factors can be useful in the student's educational guidance process.