نویسندگان:
حسن قلاوندی1 ، معصومه علی زاده2 ، جواد امانی3 .1دانشیار دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
3دانشجوی دوره دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند. 309 نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. نتایج تحقیق با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری به روش PLS نشان داد که مدل پذیرش فناوری قادر به پیش بینی 39 درصد از واریانس تصمیم به استفاده است. خودکارآمدی رایانه اثر مثبت و اضطراب رایانه اثر منفی بر سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده داشتند. ابهام گریزی اثر منفی بر خودکارآمدی رایانه داشت وجمع گرایی/ فردگرایی، فاصله قدرت و ابهام گریزی اثر مثبت بر اضطراب رایانه داشتند. به طور کلی نتایج نشان دادند که فرهنگ و صفات شخصیت بر پذیرش فناوری اطلاعات تاثیر دارند.هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر فرهنگ و ویژگیهای فردی بر پذیرش فناوری اطلاعات در میان دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه بود. بدین منظور متغیرهای اضطراب و خودکارآمدی رایانه و ابعاد فرهنگی (ابهام گریزی، جمع گرایی / فردگرایی و فاصله قدرت) به مدل پذیرش فناوری (TAM) اضافه و آزمون شدند.
Cultural values and information technology acceptance: the roleindividual characteristicsand cognitive beliefs
English Abstract: This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on students' information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method structural equation modeling, the findings showed that the TAM model can predict 39 percent of variance in intention to use of computer. Computer self efficacy has positive and computer anxiety had negative effect on perceived usefulness and ease of use. Uncertainty avoidance had negative effect on computer self efficacy and collectivism / individualism, power distance and uncertainty avoidance had positive effects on computer anxiety. In general the results showed that culture and personality traits had effects on information technology acceptance. Key words: uncertainty avoidance, power distance, collectivism/ individualism, computer anxiety, Computer self-efficacy. This research aimed at studying the effects of culture and individual characteristics on students' information technology acceptance. Computer anxiety and self-efficacy and cultural dimensions (uncertainty avoidance, Collectivism/ individualism and power distance) were tested by adding to TAM model. Using PLS method .