نویسندگان:
مینا ممنون1 ، فریبا عدلی2 ، پروین صمدی3 .1کارشناس ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهراء (س)، تهران، ایران
3دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی بر سهیم سازی دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) انجام شد. مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی: استقلال آکادمیک، آزادی علمی، مدیریت دانشگاه، اخلاق حرفه ای، ارتباطات، کارجمعی و گروهی، فرهنگ یادگیری، اعتماد، سیستم پاداش و ارزیابی بودند. روش پژوهش تحلیل محتوای کیفی، ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. مشارکت کنندگان، اعضای هیأت علمی علوم انسانی از رشته های نرم-کاربردی بودند که با نمونه گیری هدفمند (13 نفر) در این پژوهش حضور داشتند. داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شدند. یافته های پژوهش نشان می دهند فعالیت های سهیم سازی دانش میان اعضای هیأت علمی دانشگاه الزهراء(س) ضعیف است و مؤلفه های فرهنگ دانشگاهی در محیط دانشگاه دارای ضعف های اساسی است و به عنوان مانع فعالیت های سهیم سازی دانش عمل می کنند هم چنین در این پژوهش مشارکت کنندگان کمبود زمان و تک جنسیتی بودن دانشگاه را از دیگر موانع سهیم سازی دانش بیان کردند که بر فرهنگ دانشگاهی آن اثرگذار است. به رغم این که تغییرات فرهنگی زمان بر است، با برنامه ریزی راهبردی مدیریت دانش می توان بر بیشتر این موانع غلبه کرد.
The Role of academic culture on knowledge sharing of faculty members Case Study: University of Al-Zahra (SA)
English Abstract: This study was down to examine the components of the academic culture of knowledge sharing among faculty members of Al-Zahra university .Components of academic culture were: academic autonomy, academic freedom, university management, professional ethics, communications, social and team work ,culture of learning, trust, and reward and evaluation systems .The method of study was qualitative content analysis and data collection tools was semi-structured interview. Participants were members of faculty of humanities whose major was soft-practical were present by the purposive sampling(n=13). Data were analyzed by method of qualitative content analysis. The results show that knowledge-sharing activities among faculty members of Al-Zahra university are weak and component of university culture has fundamental weaknesses and act as a barrier to knowledge-sharing activities .also participants of this research stated lack of time and single-sex school as other barriers to knowledge- sharing that effect on academic culture. Despite the fact that cultural change takes time we can overcome this barriers by strategic planning of knowledge management. Key words: knowledge-sharing, academic culture, faculty members ,Al-Zahra University