نویسندگان:
اسماعیل زارعی زوارکی1 ، احسان طوفانی نژاد2 .1عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
2دانشجوی دکتری رشته تکنولوژی آموزشی و مدرس دانشگاه، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تأثیر آموزش تلفیقی (حضوری و الکترونیکی) بر میزان یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی و مقایسه آن با روش حضوری بود. این پژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه سوم مقطع ابتدایی در منطقه 3 آموزش و پرورش شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس دانشآموزان پایه سوم دبستان روزبه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش تلفیقی قرار گرفت و گروه کنترل به روش حضوری آموزش داده شد. ابزار اندازهگیری پیشآزمون و پسآزمون متخصص ساخته در درس ریاضی بوده است. پایایی پیشآزمون و پسآزمون با آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0 و 81/0 بود که بزرگتر از ملاک 60/0 است. روایی صوری و محتوای آن نیز مورد تایید اساتید متخصص و چند تن از معلمان ریاضی قرار گرفت. پس از جمع آوری داده ها، در تجزیه و تحلیل آنها از شاخص های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد)، آمار استنباطی(تی مستقل) استفاده شد. نتیجه تحقیق نشان داد که میزان یادگیری دانشآموزان گروه آزمایش پس از شرکت در دوره آموزش تلفیقی در مقایسه با گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافتهاست. بنابراین تأثیر بیشتر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانشآموزان در درس ریاضی در مقایسه با روش آموزش حضوری تأیید شد که این امر نشانگر آن است که دورههای یادگیری تلفیقی بر فرآیند یادگیری تأثیر مثبتی دارند و میتوان آنها را در جهت بهبود و غنیسازی فرآیند یادگیری دانشآموزان بکار برد.
The Effect of Blended Instruction on Students Mathematics Learning
English Abstract: Blended instruction is a new approach that combines online digital media with traditional classroom methods. The purpose of this research was to investigate the effect of blended instruction method on the elementary student’s learning rate in mathematics, and it’s comparison with the traditional (face to face) method. The quasi-experimental with two groups of experimental and control was used. The experimental groups were taught with blended-base instruction and the control groups were taught face to face instruction to fulfill the case from Rouzbeh elementary school, two Grade-three classes with 29 students were chosen, one as on experimental group and the other as a control group. At the beginning of the experiment a test, as a pre-test was given to each group in order to measure the amount of student’s learning rate in mathematics. In the analysis of the obtained results, in order to determine the amount of each group’s learning rates and to compare them with each an independent t-test was used. The results showed that there were significant differences between mean scores of the two groups. Thus, the effect of blended learning with face to face method is confirmed. Therefore, this finding indicates that blended learning approach affects the process of teaching- learning positively, and that they can be used for improving and strengthening for the improvement of the student’s achievements in educational settings.