نویسندگان:
عباسعلی حسین خانزاده1 ، فرشته میرزایی2 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انسجام خانواده و تعامل والد-فرزند در تبیین حرمتخود دانشآموزان صورت گرفته است. طرح پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه پنجم مشغول به تحصیل در دبستانهای دولتی شهر ساری در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد 254 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه انسجام خانواده سامانی، رابطه ولی- فرزندی فاین و پرسشنامه حرمتخود پوپ استفاده شد. نتایج تحلیل همبستگی حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین انسجام خانواده (001/0 < p، 44/0 = r) و تعامل والد-فرزند (001/0 < p، 71/0 = r) و ابعاد آن با حرمتخود دانشآموزان بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که انسجام خانواده و تعامل والد- فرزند میتوانند 52 درصد حرمتخود دانشآموزان را پیشبینی کنند. بنابراین، لازم است والدین از تأثیرات چشمگیر انسجام خانواده و تعامل مطلوب و سازنده خود بر سلامت روانی و شخصیتی فرزندان آگاهی یابند تا از بروز بسیاری از پیامدهای منفی کاهش حرمت خود آنها پیشگیری به عمل آورند.
The role of family cohesion and parent-child interaction in explanation students' self-esteem
English Abstract: The purpose of the present research was to examine the role of family cohesion and parent-child interaction in explaining the self-esteem of students. The research design is correlation. The population consisted of all female students studying in the fifth grade of public primary schools of Sari in the academic years of 2014-15 that 254 students were selected by cluster random sampling for research sample. To collect data, family cohesion (Samani, 1381) scale, Parent-child relationship (Fine, moreland & schwbe, 1983) scale and self-esteem (Pope, 1988) scale were used. Results of correlation analysis showed that there was a significant positive correlation between family cohesion (r/0 =44, p<00/01) and Parent-child interaction (r0 = /71, p<00/01) and its dimensions with self-esteem of students. Results of regression analysis showed that Family cohesion and parent child interaction can predict 52 percent of student self steem. Therefore, it is necessary to parents learn of family cohesion and favorable and constructive interaction significant impact on children mental and personality health to prevent of many negative consequences outbreak to their self-esteem.