نویسندگان:
طیبه ماهروزاده1 ، فروز جلیلی نیا2 .1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2دانشجوی دکترای دانشگاه الزهرا (س)
چکیده فارسی: هر نوع نظام تربیتی که با انسان رابطه دارد، نیازمند نوعی نظریۀ تربیتی است و بدون آن، تعلیم و تربیت بیپایه و اساس خواهد بود. پدیدارشناسی بهعنوان یک دیدگاه فلسفی که در قرن بیستم ظهور کرده است، به جهان و انسان به شیوهای متفاوت نگاه میکند. هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه و کاربرد پدیدارشناسی در تعلیم و تربیت و برنامه درسی است. این پژوهش با استفاده از روش تحلیلی- اسنادی و باهدف تبیین و روشنگری مفاهیم و ایده های کاربردی آن در حوزۀ برنامه درسی صورت گرفته است. از مهمترین نقاط قوت پدیدار شناسی این است که به استقبال تغییر ، کثرت و نواندیشی در همه ابعاد برنامه درسی می رود و در خصوص هرگونه استانداردسازی روشهای تعلیم و تربیت در حیطه های مختلف برنامه درسی شامل اهداف ، شرایط و محتوا ها، روشهای آموزشی و ارزشیابی هشدار جدی میدهد. در واقع پدیدارشناسی با اتخاذ روشهای منحصر به فرد این امکان را فراهم می آورد که از طریق ارتباط نزدیکتر و ملموستر با پدیدههای تربیتی، اقدامات مؤثرتری را برای بهبود مجموعه روابط تربیتی در نظامهای آموزشی انجام دهد.
Explain the phenomenological approach in the curriculum
English Abstract: Any educational system that is associated with human educational theory is in need of a Without it, education would be unfounded. Phenomenology as a philosophical perspective that has emerged in the twentieth century man looks at the world and a different way. This study aimed to establish the position and use of phenomenology in the curriculum. This study, using analytical documents and aimed to explore and clarify the concepts and ideas in the curriculum has been applied. Phenomenology is the most important strengths Welcomed the change, diversity and innovation in all aspects of the curriculum. And Warning that on any standardization of methods of education in different areas of the curriculum Included Objectives, terms and content, teaching methods and evaluation. In fact, phenomenology by adopting unique methods make it possible to bring, Through closer links and more intuitive with the facts of Education do be Effective measures to improve educational relations in educational systems.