چکیده فارسی: هدف از این پژوهش مطالعه راهبردهای یاددهی-یادگیری استخراج شده از متون آموزشی علم و فناوری نانو کشورهای پیشرو به منظور بررسی ارتباط نوع راهبرد با موضوع درس، دوره تحصیلی و همچنین مقایسهی راهبردهای استخراج شده در نمونههای مورد بررسی بوده است. این پژوهش با روش ترکیبی طرح اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه کشورهای پیشرو در زمینه آموزش علم و فناوری نانو در دوره تحصیلی 12-K بودهاند و نمونهها (ایالات متحدهی آمریکا و استرالیا ) به روش غیر احتمالی- هدفمند انتخاب شدند. ابزار بکارگرفته شده نمونبرگهای فیشبرداری و جدولهای تحلیل محتوا بودهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهند راهبردهای یاددهی-یادگیری در نمونههای مورد بررسی از تنوع خوبی برخوردار بوده، به گونهای که از بیست و چهار راهبرد متداول در آموزش علوم تجربی، در ایالات متحده آمریکا، نوزده و در استرالیا، بیست و یک راهبرد متفاوت از متون آموزشی علم و فناوری نانو استخراج گردیدند. نتایج نشان دادند که راهبردهای استخراج شده با موضوع درس و دوره تحصیلی ارتباط تنگاتنگی داشتهاند به عنوان مثال در آموزشِ موضوع کاربرد علم و فناوری نانو، راهبردِ آزمایشگاه در آمریکا و راهبردِ چند رسانهای در استرالیا بیشترین فراوانی را داشته است و همچنین در ایالات متحدهی آمریکا، راهبرد کشفی در دوره ابتدایی و راهبرد آزمایشگاه در دوره متوسطه بالاترین فراوانی را نشان دادهاند. با نتیجهگیری از تحلیل مقایسهای بین دو نمونه مورد مطالعه، مشخص گردید که علاوه بر موضوع درس و دوره تحصیلی، عواملی چون امکانات، الویتها و سیاستگذاریهای آموزشی نیز بر انتخاب راهبردهای یاددهی-یادگیری آموزش علم و فناوری نانو اثر گذار بودهاند.
Analysis of K-12 Nano-science and Nano-technology Educational Content in Australia and United States of America with a focus on Teaching and Learning Strategies
English Abstract: The aim of this study was investigation the teaching and learning strategies has been extracted from nano-science and nano-technology educational contents to find out the relationship between the type of strategy with content and educational period, and also making comparison between samples due to teaching and learning strategies. The study was conducted by using mixed method research (an exploration design). The population of this study was all pioneer countries in the field of nano-science and nano-technology in their K-12 programs. Samples (United States of America and Australia) were selected through nonprobability-purposive sampling method according some defined criteria. It was found that the extracted teaching and learning strategies (of the two studied samples) had shown high diversity, so that, the nineteen and twenty one strategies were recognized from the analyzed educational contents of USA and Australia, respectively. It was found the extracted strategies were highly affected from the subject and the educational period as well as the educational possibilities, priorities and policies.