نویسندگان:
پروین احمدی1 ، افسانه نراقی زاده2 ، ملیحه میرزایی3 .1دانشیار برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه الزهرا(س)
چکیده فارسی:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اهداف و محتوای برنامه درسی اجرا شده و مقایسه آن با برنامه درسی قصد شده در مراکز پیش دبستانی شهر کرمان انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه پژوهش کلیه مراکز پیش دبستانی و مهدکودکهای شهر کرمان بودند. روش نمونه گیری با توجه به هدف و روش پژوهش به صورت هدفمند و 9مرکز پیش دبستانی انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل چک لیست مشاهده، مصاحبه نیمه ساختار یافته و بررسی اسناد بود. از روش
مثلث سازی برای اعتماد پذیری پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد، بیشترین هدفی را که مراکز پیش دبستانی دنبال میکنند پرورش مهارتهای ذهنی و پرورش مهارتهای زبان فارسی است. تمامی مراکز از عناوین محتوایی فعالیتهای قرآنی، شعر و سرود، بحث و گفتوگو، نقاشی، بازی و کاردستی استفاده میکنند. همچنین، اهداف در برنامه درسی اجرا شده تا حدود زیادی با برنامه درسی قصد شده مطابقت دارد اما در مورد محتوا بین برنامه درسی اجرا شده، با برنامه درسی قصد شده تفاوت وجود دارد. در واقع تمامی مراکز از عناوین محتوایی استفاده می کنند. اما نحوه استفاده آنها به صورت متعادل و درست و منطبق با برنامه درسی قصد شده نمیباشد.
Comparing aims and content implimennted curriculum with intended curriculum in preschool centers in Kerman
English Abstract: The current research is carried out aiming at studying the objectives and content of the implemented curriculum and comparing with the intended curriculum in preschool centers in the city of Kerman. The research method used for this paper is qualitative and the population consists of all preschool centers and kindergartens in the city of Kerman. The sampling method was chosen according to the objective and the research method; thus 9 preschool centers were purposefully selected. Research means included observation checklist, semi-structured interviews, and document review. Triangulation method was used for the reliability of the research. The findings show that the ultimate objective that most preschools pursue is to improve mental skills and Persian language skills. Content categories of Quranic activities, poetry, hymnody, debate, painting, games and handicrafts were used in all centers. Moreover, objectives of the implemented curriculum corresponded with the intended curriculum to a large extent; however, contents of the implemented curriculum were different from the intended curriculum. In fact, all centers use content categories, but the way they are used are not in accordance with the balanced, appropriate intended curriculum.