نویسندگان:
عباسعلی حسین خانزاده1 ، فاطمه بهزادفر2 ، فهیمه ایمن خواه3 .1دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، گیلان، ایران.
3کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، گیلان، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی، مهارتهای اجتماعی و حرمتخود دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده بود. پژوهش حاضر به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش مراکز استعدادهای درخشان و دانشآموزان دختر تیزهوش مدارس تلفیقی بود که در سال تحصیلی 93-92 در شهر رشت مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها نمونهای به حجم 180نفر(90 نفر دانشآموز تیزهوش از مرکز جداسازی شده و 90 دانشآموز تیزهوش از مدارس تلفیقی) بودند. روش نمونهگیری در مدارس جداسازی شده به شیوه هدفمند و در مدارس تلفیقی از طریق نمونهگیری خوشهای انجام شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس حرمتخود کوپر اسمیت، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ویرایش 28 سؤالی، و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونt مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده از نظر سلامت عمومی، مهارتهای اجتماعی و حرمتخود تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بدین صورت که سلامت عمومی و حرمتخود دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی به طور معنیداری بالاتر از دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده است(01/0>P) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده به طور معنیداری بالاتر از دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی است(01/0>P).
Comparison of General Health, Social Skills and Self-Esteem of Gifted Students with Inclusive and Segregated Educational Program
English Abstract: The aim of this study was to comparison of general health, social skills and self-esteem of gifted students inclusive and segregated educational program. This is a causal-comparative research. Statistical population contained gifted high school girls students in integration and segregation schools in Rasht in the academic year 2013- 2014. The sample size was 180 gifted students (90 gifted students in segregation school that were selected by purposeful sampling method and90 gifted students in integration school that were selected by cluster sampling method through purposeful method). For collecting the data, the Gold berg mental health questioner (1989), Gresham and Elliott social skills (1990), and Cooper smith self-steem (1967) are used. For analyzing the data, the t-test and multivariable analysis of variances is used. The results showed that there is a significant difference in general health, social skills and self-esteem of gifted students in integration and segregation schools (P