نویسندگان:
محمد حسین حیدری1 ، زهره متقی2 ، اشرف میرحیدری3 .1دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2دانشجوی دکتری دانشگاه فرهنگیان
3استاد پردیس فاطمه الزهرا اصفهان (فرهنگیان )
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بیان وتحلیل دیدگاههای دیدگاه" ماکسین گرین (1981-1917)" در سه زمینه تجربه معنادار، تخیل و تربیت زیبایی شناختی است. این پژوهشبا رویکردکیفی و روش توصیفی- اسنادی انجام و پس از مطالعه منابع در دسترس ، دیدگاههای تاثیرگذار او، درزمینه تحول در برنامه درسی و تربیت زیبایی شناختی، جمع آوری وتحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهدگرین با ایده رهاسازی تخیل رویکرد جدیدی را در تربیت زیباییشناختی مطرح می-نماید،او تاکید دارد، تخیّل که اغلب درنظام تعلیم وتربیت مورد غفلت قرار میگیرد، به عنوان ابزار انتقال ادراک، تجربه زیسته و بستر خلاقیت ،عاملی قابل تامل در فرایند یادگیری است. ایده اومبتنی برآزادگذاشتن فراگیردر تخیل فرصتهای ممکن، معنیدارکردن برنامه درسی براساس تجربیات فردی ودستیابی به فضاهای جدید است، این تجربیات در قالب، تجربه زیبایى شناختى، به آگاهى دقیق فراگیر براى دیدن پدیده ها به گونه اى متفاوت از شکل مرسوم و عادى آن ها منجر میشود.گرین از رویکرد پدیدار شناسانه تجربه زیبایىشناختى طرفداری میکند، از آن جهت که براساس آن قلمرو یا حیطه مشخصى از جهان تفسیر مىشود. لذا تربیت زیباییشناختی عملکردخاص تربیتی است که به توانایی فراگیر برای درک، تفسیر و داوری این حیطه منجر می شود ،که آن را سواد زیبایی شناختی می نامد.
Releasing the Imagination and Significant Experience: Maxine Greene’s Aesthetic Education Approach
English Abstract: A well-founded educational theory is the basis of any educational system that is associated with human beings. Phenomenology as a philosophical perspective that has emerged in the twentieth century looks at the world and human beings from a different point of view. This study aimed at studying the position and application of phenomenology in education and the curriculum. In this analytical study documents were analyzed with the purpose of explanation and clarification of practical concepts and ideas in the area of curriculum studies. It was found that one of the most important strengths of Phenomenology was its promotion of change, diversity and innovation in all aspects of the curriculum. Furthermore, it warns against any standardization of methods of education in different areas of the curriculum including objectives, conditions, content, teaching methods and evaluation. Through employing unique methods, phenomenology improves educational relations in educational systems by having closer links with educational phenomena. .