نویسندگان:
محمود امیدی1 ، حسن نجفی2 ، مهدی سبحانی نژاد3 .1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه علامه طباطبائی
3دکترای تخصصی برنامهریزی درسی و دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی برنامه درسی دروس عمومی معارف اسلامی دانشگاهی به منظور ارائه راهکارهای کیفیت بخش انجام شد. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و رویکرد آن نیز کاربردی است. از میان همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شاهد (1300 نفر) 297 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود و دادههای حاصل نیز با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نشان داد وضعیت محتوای برنامه درسی (14/3) در حد متوسط، شیوههای تدریس (61/3) و روشهای ارزشیابی (28/3) کمتر از حد متوسط است. از این رو توجه به راهکارهایی مانند 1- بازنگری و به روز کردن محتوا. 2- برقراری ارتباط عمودی و افقی بین محتوا. 3- استفاده اساتید از شیوههای جدید تدریس. 4- بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی. 5- استفاده از روش خود ارزشیابی. 6- ترغیب دانشجویان به انجام کارهای پژوهشی، میتواند کیفیت بخش برنامه درسی دروس عمومی معارف اسلامی باشد.
Evaluating The Curriculum Of Islamic Courses Sciences University To Present Some Quality Guidelines
English Abstract: This study aims Evaluating the curriculum of Islamic courses sciences university to present Some quality guidelines is done . The study was a descriptive survey and its approach is applicable. Of among All graduate students at the Shahed University (1300 students) 297 students in random sampling method in sample research selected. data collection tools were of Questionnaire. The Data with used Descriptive and inferential statistics Spss software environment Were analyzed. The results showed that: The content of the curriculum(3.14) Moderate, teaching methods (3.61) and evaluation methods (3.28) Less than average. Updating the content of curriculum, Vertical and lateral communication between content using the new teaching methods, New Education Technologies can be used Teachers, Using the self assessment of evaluation, Encourage the students do researches of evaluation is quality curriculum of Islamic Public courses sciences.