نویسندگان:
محمود نجفی1 ، میرزاعلی صالحین2 ، محمد علی محمدی فر3 .1استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
چکیده فارسی: در پژوهش حاضر نقش حرمت خود، سبکهای شوخطبعی و کمرویی در پیشبینی احساس تنهایی در دانشآموزان بررسی شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری تمامی دانشآموزان دبیرستانی شهرستان دامغان بودند. نمونۀ پژوهش 250 نفر (125 پسر، 125 دختر) بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسهای حرمت خود روزنبرگ، شوخ طبعی مارتین و همکاران، کمرویی چیک و بریگز و احساس تنهایی دهشیری و همکاران پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین کمرویی و عزّت نفس ارتباط منفی معناداری وجود دارد. بین سبک شوخ طبعی پیوندگرایانه و خودارزندسازانه با احساس تنهایی نیز ارتباط منفی و معناداری وجود دارد. بین احساس تنهایی و شوخ طبعی پرخاشگرایانه و خود تحقیرگرایانه رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. بین کمرویی و تنهایی و مؤلّفههای آن رابطۀ مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین بین عزّت نفس با تنهایی و مؤلّفههای آن نیز رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که عزّت نفس، شوخ طبعی خودارزنده سازانه و کمرویی بهترتیب نقش مهم و معناداری در پیشبینی احساس تنهایی دارند و در مجموع 34% از واریانس احساس تنهایی را تبیین میکنند. این یافتهها بیانکنندۀ نقش و اهمیت حرمت خود و استفاده از سبکهای شوخطبعی سازش یافته برای از بین بردن کمرویی و احساس تنهایی در دانشآموزان است.
The effect of Self Esteem, Humorous Styles and Shyness on the Feeling of Loneliness in Students
English Abstract: The aim of this study was investigating the role of self-esteem, humorous styles and shyness in prediction of loneliness in students. The research method was descriptive-correlational and the population was all high school students in the city of Damghan. The sample included 250 students (125 boys, and 125 girls) selected through cluster random sampling. To collect the data, four instruments were administered to the sample including Rosenberg self-esteem scale (RSES), Humor Styles Questionnaire (HSQ) by Martin, Cheek and Briggs Shyness scale, and Loneliness scale by Dehshiri et al. The results of the study indicated significant negative correlation between shyness and self-esteem. There was significant negative correlation between affiliative and self-enhancing humor styles, and feeling of loneliness. Also, a significant positive correlation was found between self-esteem and loneliness and its components. The results of stepwise regression analysis showed that self-esteem, self-enhancing humor style, and shyness were the most significant predictors of loneliness, respectively. Altogether, these variables explained 34% of variance in loneliness. The results showed the precious role of self-esteem and the use of adaptive humorous styles for decreasing students’ shyness and loneliness.