نویسندگان:
مژده واحدی1 ، مریم سیف نراقی2 ، عزت الله نادری3 .1دانشجوی دکتری رشتۀ علوم تربیتی،گرایش برنامهریزی درسی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
3عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف ازتحقیق حاضرتبیین ضرورتآموزشکارآفرینی در مدارس و بررسی چگونگی اجرای آن وارائه پیشنهادهایی درجهت آموزش اینمهارتها براساسالگویذکرشده میباشد. به اینمنظورکتب کاروفناوری، براساسکتاب" آینده شما در لوای کارآفرینی"(NFTE) که یک بسته آموزشی است و برای آموزش کارآفرینی در مدارس در پایههای (12-5) طراحی شده (به عنوان الگو)، مورد تحلیل قرارگرفت. روشتحقیق توصیفی است. جامعه آماری کتب کاروفناوری میباشد که با نمونهآماری برابر است. برای جمع آوری داده ها،از روش فیش ثبت مطالعات و داده ها (تحلیل محتوا) استفاده شده است. مبنای تحلیلمحتوا، مقولههای مرتبط با دانش واطلاعات کارآفرینی است.این تحقیق به مقایسه کمی وکیفی نتایج حاصل ازتحلیل محتوای کتب کار وفناوری، والگومورد نظرپرداخته است. نتایج آماری نشان دادند که: در مجموع، فراوانی مقوله های مرتبط با دانش واطلاعات کارآفرینی در تصاویر و متون کتب کار و فناوری به ترتیب (7و13مورد) و درالگوی مورد نظر به ترتیب(32و51 مورد)است و در سطح استنباطی مقایسه فراوانی ها در تصاویر و متون به ترتیب(74/14و92/19) در سطح (01/0>P) معنیدار میباشندواین میزان در الگوبسیاربیشتر است. نتایج کیفی حاصل ازتحقیق، توجه به مفاهیم: کارآفرینی،ویژگیهایکارآفرینان موفق،مزایا ومخاطرات کارآفرینی وآموزش راه اندازی کسب وکاربه دانش آموزان میباشد. پیشنهاد میشود کتب کار وفناوری به لحاظ آموزش کارآفرینی بر اساس الگوی ارائه شده مورد بازبینی قرار بگیرد.
Effectiveness of Entrepreneurship training in the Course of Work and Technology in Iran based on Entrepreneurship Teaching Model of NFTE
English Abstract: The present research aims at explaining the necessity of entrepreneurial training and its implementation in schools. For this purpose, Work and Technology books were analyzed based on the educational pack of "Entrepreneurship: Owning Your Future" (NFTE) as a model (an educational pack for entrepreneurship training which was designed for grades of 5-12 in developed countries). Categories related to entrepreneurial knowledge and information were basic in note taking and content analysis. The results obtained from content analysis of work and technology books and the model were compared quantitatively and qualitatively. The results indicated that frequency of entrepreneurial knowledge and information categories in pictures and texts in work and technology books were respectively 7 and 13 cases and in the model were 32 and 51 cases and the result of Square test showed that the frequency of pictures and texts were 19/92 and 14/74 (P<0/01) which was meaningful and this frequency was much more in the model. The qualitative results showed attention to education of concepts such as entrepreneurship, features of successful entrepreneurs, advantages of being entrepreneur, starting a business in schools. It is suggested that work and technology books be evaluated according to the presented model of entrepreneurial education.