نویسندگان:
سیمین حسینیان1 ، رویا رسولی2 ، محبوبه حیدری3 .1استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه الزهراء(س)
چکیده فارسی: هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطۀ انواع سبکهای تفکّر و سازگاری آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان کاشان و حومه بود. جامعۀ آماری کلیۀ دانشآموزان سال دوم و سوم مقطع متوسطه بودند و به روش نمونهگیری خوشهای 367 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری دو پرسشنامۀ سبکهای تفکّر استرنبرگ – واگنر و سازگاری آموزشی سینهاوسینگ و برای سنجش پیشرفت تحصیلی، از معدل کل دانشآموزان استفاده شد. دادههای پژوهشی با بهرهگیری از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس دوراهه تحلیل شد و نتایج نشان داد دانشآموزان دارای سبکهای تفکّر اجرایی، قضاوتگر، تکمحور، سلسلهمراتبی، سازگارتر و دارای سبکهای تفکّر بیقانونی و جزئینگرناسازگار بودند. رابطل پیشرفت تحصیلی با سبکهای تفکّر قانونگذار، اجرایی، قضایی، تکمحور، سلسلهمراتبی، محافظهکار؛ مثبت و باسبک تفکّر بیقانونی، منفی است. یافتهها نشان داد، هرچه دانشآموز سازگارتر باشد، پیشرفت تحصیلی بالاتری دارد. در مقایسه بین سبکها با توجه به جنسیّت، دختران قانونگذارتر و بروننگرتر از پسران هستند. دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسرسازگارتر هستند. پسران در رشتههای کار و دانش و دختران در رشتۀ علوم انسانی نسبت به سایر رشتههای تحصیلی از سازگاری آموزشی کمتری بهرهمند هستند. پسران در رشتۀ ریاضی فیزیک و دختران در رشتۀ علوم تجربی نسبت به سایر رشتههای تحصیلی از پیشرفت تحصیلی بیشتری بهرهمند هستند.
The Relationship of Thinking Styles and Academic Adjustment with Academic Achievement in High School Students
English Abstract: The present study aimed at investigating the relationship of various thinking styles, and academic adjustment with academic achievement. The population of this descriptive-correlational study included all second and third grade high school students in city of Kashan, out of which a sample of 367 male and female students was selected through cluster random sampling. To collect the data, two standard instruments including the Thinking Styles Inventory (Strenberg & Wagner) and The Adjustment Inventory for School Students (Sinha & Singh) were used. The GPA of students were used as an index of their academic achievement. The data were then analyzed using Pearson correlation and MANOVA. The results of the study showed that judicial, executive, hierarchic, and monarchic thinking styles had positive significant relationship with academic adjustment. There was, however, negative significant relationship between anarchic and local thinking styles and academic adjustment. In addition, judicial, legislative, executive, hierarchic, monarchic, and conservative thinking styles had positive significant relationship with academic achievement whereas anarchic thinking style had negative significant relationship with the students’ academic achievement. Furthermore, the results indicated significant relationship between academic achievement and academic adjustment. Finally, it could be concluded that academic adjustment and academic achievement have relationship with thinking styles.